Sisäisen viestinnän kehittäminen : Case: Lahden Messut Oy & Lahden Sibeliustalo Oy
Laitinen, Miia (2017)
Laitinen, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152412
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisäisen viestinnän kehittämistä fuusion myötä syntyvälle uudelle organisaatiolle. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista sisäinen viestintä on yhdistyvissä organisaatioissa nyt ja miten sitä tulee kehittää uutta yhteistä organisaatiota varten. Aihe valikoitui työn tekijän mielenkiinnon ja toimeksiantajan tarpeen mukaan.
Teoreettinen osuus koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäinen osio käsittee viestinnän perusteita ja tarkemmin sisäistä viestintää. Toisessa osuudessa avataan viestinnän suunnittelua.
Empiirinen osuus toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa osallistettiin toimeksiantajaorganisaatioiden henkilöstöä sisäisen viestinnän työpajaan. Työpajan avulla oli tarkoitus saada kattava kuva henkilöstön näkemyksistä, millaista sisäinen viestintä on nyt sekä miten sitä tulee kehittää. Työpajasta nousi esille haasteita, joihin tuloksista ei löytynyt suoraa ratkaisua, joten näiden haasteiden ratkomiseksi ja työpajan tulosten täydentämiseksi käytettiin ideointityökaluna miellekarttaa. Lisäksi toimeksiantajaorganisaatioiden yhteistä toimitusjohtajaa haastateltiin, jotta työhön saatiin myös johdon näkökulma.
Työpajan tulosten perusteella henkilöstö kaipasi viestinnän välineiden päivittämistä nykyaikaan sekä selkeitä ohjeistuksia ja yhteisiä linjoja toiminnalle. He toivoivat, että ilmapiiri luodaan avoimeksi sekä innostavaksi ja että kaikki tukisivat toisiaan. Nämä asiat on otettu huomioon uuden, yhteisen organisaation sisäisen viestinnän ohjeistuksessa, joka syntyi tämän työn tuloksena.
Teoreettinen osuus koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäinen osio käsittee viestinnän perusteita ja tarkemmin sisäistä viestintää. Toisessa osuudessa avataan viestinnän suunnittelua.
Empiirinen osuus toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa osallistettiin toimeksiantajaorganisaatioiden henkilöstöä sisäisen viestinnän työpajaan. Työpajan avulla oli tarkoitus saada kattava kuva henkilöstön näkemyksistä, millaista sisäinen viestintä on nyt sekä miten sitä tulee kehittää. Työpajasta nousi esille haasteita, joihin tuloksista ei löytynyt suoraa ratkaisua, joten näiden haasteiden ratkomiseksi ja työpajan tulosten täydentämiseksi käytettiin ideointityökaluna miellekarttaa. Lisäksi toimeksiantajaorganisaatioiden yhteistä toimitusjohtajaa haastateltiin, jotta työhön saatiin myös johdon näkökulma.
Työpajan tulosten perusteella henkilöstö kaipasi viestinnän välineiden päivittämistä nykyaikaan sekä selkeitä ohjeistuksia ja yhteisiä linjoja toiminnalle. He toivoivat, että ilmapiiri luodaan avoimeksi sekä innostavaksi ja että kaikki tukisivat toisiaan. Nämä asiat on otettu huomioon uuden, yhteisen organisaation sisäisen viestinnän ohjeistuksessa, joka syntyi tämän työn tuloksena.