Korisliigan ottelutapahtumien elämyksellisyys ja Korisliiga-brändi
Seppänen, Jenna (2017)
Seppänen, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702092254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702092254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten elämyksellisyyden eri elementit ilmenevät Korisliigan ottelutapahtumissa ja kokivatko asiakkaat ne elämyksellisinä. Lisäksi tutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden mielikuvia Korisliigasta ja brändin nykytilaa. Työn toimeksiantajana toimi Korisliiga, joka vastaa pääsarjatason koripallosta Suomessa. Ottelutapahtumia arvioitiin yleisesti eikä nimenomaisesti keskitytty minkään tietyn Korisliigaan kuuluvan seuran toimintaan.
Työ oli tutkimusmenetelmältään määrällinen, ja perusjoukon muodosti 241 kyselyyn vas-tannutta. Tiedonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Webropol-verkkokyselyä, joka jaettiin Korisliigan sosiaalisen median kanavissa ja nettisivuilla. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin käyttäen Excel- ja SPSS-ohjelmia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui elämyksestä, Elämyskolmio-mallista ja brändistä.
Tulosten perusteella Korisliigan ottelutapahtumista löytyy elämyksen elementtejä, mutta ne eivät pääosin johtaneet elämykseen asti, kun taas pelkät ottelut koettiin elämyksellisiksi ja tunteita herättäviksi. Etenkin vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ottelutapahtumissa sai vastaajilta kiitosta. Oheistoiminnan ja eri elementtien kehittäminen auttaisi luomaan asiakkaille kokonaisvaltaisemman kokemuksen koko ottelutapahtumasta. Korisliiga brändi koettiin vastaajien keskuudessa hieman vaisuksi ja tuntemattomaksi, mutta palvelut ja toiminta kokonaisuudessaan hyviksi ja toimiviksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää Korisliigan ottelutapahtumien kehittämisessä elämyksellisemmiksi ja Korisliiga-brändin kirkastamisessa, jotta se saavuttaisi halutun näkyvyyden ja aseman suomalaisessa pääsarjatason urheilussa.
Työ oli tutkimusmenetelmältään määrällinen, ja perusjoukon muodosti 241 kyselyyn vas-tannutta. Tiedonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Webropol-verkkokyselyä, joka jaettiin Korisliigan sosiaalisen median kanavissa ja nettisivuilla. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin käyttäen Excel- ja SPSS-ohjelmia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui elämyksestä, Elämyskolmio-mallista ja brändistä.
Tulosten perusteella Korisliigan ottelutapahtumista löytyy elämyksen elementtejä, mutta ne eivät pääosin johtaneet elämykseen asti, kun taas pelkät ottelut koettiin elämyksellisiksi ja tunteita herättäviksi. Etenkin vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ottelutapahtumissa sai vastaajilta kiitosta. Oheistoiminnan ja eri elementtien kehittäminen auttaisi luomaan asiakkaille kokonaisvaltaisemman kokemuksen koko ottelutapahtumasta. Korisliiga brändi koettiin vastaajien keskuudessa hieman vaisuksi ja tuntemattomaksi, mutta palvelut ja toiminta kokonaisuudessaan hyviksi ja toimiviksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää Korisliigan ottelutapahtumien kehittämisessä elämyksellisemmiksi ja Korisliiga-brändin kirkastamisessa, jotta se saavuttaisi halutun näkyvyyden ja aseman suomalaisessa pääsarjatason urheilussa.