Monikulttuuristen perheiden päiväkodin toimintaan osallistuminen
Purkunen, Milja; Blomberg, Johanna (2017)
Purkunen, Milja
Blomberg, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703032919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703032919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, monikulttuuristen perheiden kiinnostuneisuutta osallistua päiväkodin toimintaan aktiivisemmin. Tavoitteena oli saada päiväkotien henkilökunnalle konkreettista tietoa, ovatko monikulttuuriset perheet kiinnostuneita osallistumaan päiväkodin toimintaan ja kuinka perheet haluaisivat osallistua toimintaan?
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyt jaettiin Espoon kaupungin yhteen päiväkotiin ja kolmeen ryhmäperhepäiväkotiin monikulttuuristen perheiden vanhemmille. Vastattuja kyselyitä saimme takaisin 17 kappaletta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin tyylisesti lajittelemalla pelkistetyt ilmaisut sekä tilastollisilla menetelmillä. Tärkeimpänä teoreettisena taustana opinnäytetyössämme oli kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatussuunnitelma, osallisuus ja monikulttuurisuus.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat sen, että monikulttuuriset perheet ovat kiinnostuneita osallistumaan sekä päiväkodin toimintaan, että lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Avainasemassa on päiväkodin henkilökunta, joilta toivottiin vanhempien kannustamista osallistumaan sekä aktiivista tiedottamista suomen kielen lisäksi myös englanniksi. Henkilökunnalle kuitenkin toivottiin parempaa englannin kielen taitoa. Päiväkodin toimintaan osallistuminen koettiin tärkeänä ja toimintaan haluttiin osallistua erityisesti vanhempainiltojen kautta sekä perustamalla vanhempainyhdistys. Ymmärrettiin, että vanhempien aktiivisuudella on mahdollista kehittää päiväkotien laatua ja haluttiin, että vanhempien aktiivisuus lisääntyisi päiväkodin arjessa. Vastauksista nousi vahvasti esiin vastaajien luottamus työntekijöiden ammattimaisuuteen.
Opinnäytetyömme antaa muille päiväkodeille sekä kaikille monikulttuuristen perheiden kanssa työskenteleville kehittämisen ideoita sekä pohdinnan aiheita omaan työskentelyyn ja perheiden osallistamiseen. Opinnäytetyömme on tuonut esiin monikulttuuristen perheiden mielipiteitä, toiveita sekä ajatuksia, mitä varmasti moni muukin monikulttuurinen perhe ajattelee ja pohtii.
Kiinnostava jatkotutkimuksen aihe opinnäytetyömme pohjalta voisi olla esimerkiksi kantaväestön sekä monikulttuuristen perheiden päiväkodin toimintaan osallistumisen vertailu. Onko siinä eroja? Myös erittäin mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi, että lähtevätkö monikulttuuriset perheet osallistumaan päiväkodin toimintaan, kun tutkimuksemme kautta saatujen tulosten perusteella yhteistyöpäiväkotimme lähtevät kehittämään omaa toimintaansa?
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyt jaettiin Espoon kaupungin yhteen päiväkotiin ja kolmeen ryhmäperhepäiväkotiin monikulttuuristen perheiden vanhemmille. Vastattuja kyselyitä saimme takaisin 17 kappaletta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin tyylisesti lajittelemalla pelkistetyt ilmaisut sekä tilastollisilla menetelmillä. Tärkeimpänä teoreettisena taustana opinnäytetyössämme oli kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatussuunnitelma, osallisuus ja monikulttuurisuus.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat sen, että monikulttuuriset perheet ovat kiinnostuneita osallistumaan sekä päiväkodin toimintaan, että lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Avainasemassa on päiväkodin henkilökunta, joilta toivottiin vanhempien kannustamista osallistumaan sekä aktiivista tiedottamista suomen kielen lisäksi myös englanniksi. Henkilökunnalle kuitenkin toivottiin parempaa englannin kielen taitoa. Päiväkodin toimintaan osallistuminen koettiin tärkeänä ja toimintaan haluttiin osallistua erityisesti vanhempainiltojen kautta sekä perustamalla vanhempainyhdistys. Ymmärrettiin, että vanhempien aktiivisuudella on mahdollista kehittää päiväkotien laatua ja haluttiin, että vanhempien aktiivisuus lisääntyisi päiväkodin arjessa. Vastauksista nousi vahvasti esiin vastaajien luottamus työntekijöiden ammattimaisuuteen.
Opinnäytetyömme antaa muille päiväkodeille sekä kaikille monikulttuuristen perheiden kanssa työskenteleville kehittämisen ideoita sekä pohdinnan aiheita omaan työskentelyyn ja perheiden osallistamiseen. Opinnäytetyömme on tuonut esiin monikulttuuristen perheiden mielipiteitä, toiveita sekä ajatuksia, mitä varmasti moni muukin monikulttuurinen perhe ajattelee ja pohtii.
Kiinnostava jatkotutkimuksen aihe opinnäytetyömme pohjalta voisi olla esimerkiksi kantaväestön sekä monikulttuuristen perheiden päiväkodin toimintaan osallistumisen vertailu. Onko siinä eroja? Myös erittäin mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi, että lähtevätkö monikulttuuriset perheet osallistumaan päiväkodin toimintaan, kun tutkimuksemme kautta saatujen tulosten perusteella yhteistyöpäiväkotimme lähtevät kehittämään omaa toimintaansa?