Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ranskalainen uusklassismi ja musiikillinen huumori

Koekoek, Jasper (2017)

 
Avaa tiedosto
Koekoek_Jasper.pdf (4.215Mt)
Lataukset: 


Koekoek, Jasper
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293860
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyöraportti liittyy 9.11.2016 pidettyyn opinnäytekonserttiin, jonka nimenä oli “Onnelliset vuodet”. Työssä käsitellään musiikillista huumoria maailmansotien välisen ajan ranskalaisen uusklassismin näkökulmasta.

Konsertin tavoitteena oli paitsi käsityksen luominen Pariisin tuonaikaisen musiikin ominaispiirteistä myös kolmen lempiteoksen esittäminen. Raportissa käsiteltiin tämän lisäksi musiikillista huumoria. Pohdittiin, kuinka säveltäjät käyttävät teoksissaan huumoria, kuinka ranskalaiset uusklassistit sitä tekivät, ja miksi humoristinen musiikki oli niin ominaista Ranskalle – nimenomaan Pariisille. Tutkimusta tukevina menetelminä olivat taiteellinen työskentely, musiikkianalyysi sekä aiheeseen liittyvään ohjelmistoon perehtyminen. Tutkimus oli pitkälti henkilökohtainen ja sidottu konsertin ohjelmistoon ja aihealueseen.

Huumori oli omiaan käännyttämään ajatuksia pois sekä ensimmäisessä maailmansodassa koetuista kauhuista että häämöttävästä toisesta maailmansodasta. Sitä myös käytettiin mielellään välineenä monissa rajoja rikkovissa teoksissa. Rajojen rikkominen aiheutti skandaaleja, mikä oli monissa tapauksissa jopa tahallista. Keino, jolla tehdä huumoria musiikissa, on aina yllätyksellisten poikkeusten tekeminen jostain ennaltaodotettavasta seikasta. Musiikillisen huumorin toteutustapa on sidoksissa säveltäjän persoonallisuuteen ja sävelkieleen. Ennen kaikkea wieniläisklassismin huumoria on jo tutkittu paljon (Alfred Brendel, Andreas Wildner, Andreas Ballstaedt), mutta muihin kulttuurialueisiin ja aikakausiin liittyvää tutkimusta on mahdollista syventää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste