Työ tekijäänsä opettaa : Pianopedagogien näkemyksiä instrumenttididaktiikasta
Kuisma, Laura (2017)
Kuisma, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064353
Tiivistelmä
Pianonsoiton instrumenttididaktiikkaa on tutkittu vähän ja sen opetuksen sisällöissä ei ole yhtenäisiä käytäntöjä. Oppiaine on kuitenkin musiikkipedagogille ammattitaidon kehittymisen kannalta tärkeä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä työelämässä olevilla pianopedagogeilla on pianon instrumenttididaktiikan sisällöistä. Näkökulmia haettiin työelämäkokemuksiin ja didaktiikan opetukseen perustuen. Tavoitteena oli selvittää, vastaavatko instrumenttididaktiikan opinnot työelämän tarpeisiin.
Tutkimuksessa kartoitettiin avoimilla kysymyksillä musiikkipedagogien kokemuksia didaktiikan opinnoista. Tämän lisäksi määriteltiin pianopedagogiseen kirjallisuuteen ja pianonsoiton tasosuorituksien ohjeistuksiin perustuen taitoalueet, joiden tärkeyttä didaktiikan opinnoissa vastaajia pyydettiin arvioimaan numeerisesti. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla verkossa ja vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla ja numeerisesti analysoimalla.
Instrumenttididaktiikan tarkoitukseksi määriteltiin opettajuuden kehittyminen. Palautteella nähtiin olevan suuri merkitys tässä prosessissa. Opetusmuodoista opetusharjoittelu, näytetunnit palautteineen, tuntien seuraaminen sekä seminaarit nähtiin opettavaisimpina. Erilaisten oppilaiden opettaminen sekä ohjaustaitojen kehittyminen koettiin tärkeäksi. Ohjelmisto nähtiin keskeisenä osana didaktiikan oppiainetta, jonka lisäksi määriteltiin lukuisia muita hyödyllisiksi koettuja aihealueita. Tällaisia olivat esimerkiksi arviointi, harjoitteleminen ja soittorutiinit, ergonomia, ilmaisu, kamarimusiikki, opetuksen suunnittelu ja työyhteisötaidot.
Tutkimus onnistui kartoittamaan niitä teemoja, jotka pianopedagogit kokivat tärkeiksi instrumenttididaktiikassa. Oppiaineen sisältöjen kehittämiselle koettiin olevan tarvetta.
Tutkimuksessa kartoitettiin avoimilla kysymyksillä musiikkipedagogien kokemuksia didaktiikan opinnoista. Tämän lisäksi määriteltiin pianopedagogiseen kirjallisuuteen ja pianonsoiton tasosuorituksien ohjeistuksiin perustuen taitoalueet, joiden tärkeyttä didaktiikan opinnoissa vastaajia pyydettiin arvioimaan numeerisesti. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla verkossa ja vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla ja numeerisesti analysoimalla.
Instrumenttididaktiikan tarkoitukseksi määriteltiin opettajuuden kehittyminen. Palautteella nähtiin olevan suuri merkitys tässä prosessissa. Opetusmuodoista opetusharjoittelu, näytetunnit palautteineen, tuntien seuraaminen sekä seminaarit nähtiin opettavaisimpina. Erilaisten oppilaiden opettaminen sekä ohjaustaitojen kehittyminen koettiin tärkeäksi. Ohjelmisto nähtiin keskeisenä osana didaktiikan oppiainetta, jonka lisäksi määriteltiin lukuisia muita hyödyllisiksi koettuja aihealueita. Tällaisia olivat esimerkiksi arviointi, harjoitteleminen ja soittorutiinit, ergonomia, ilmaisu, kamarimusiikki, opetuksen suunnittelu ja työyhteisötaidot.
Tutkimus onnistui kartoittamaan niitä teemoja, jotka pianopedagogit kokivat tärkeiksi instrumenttididaktiikassa. Oppiaineen sisältöjen kehittämiselle koettiin olevan tarvetta.