Motivaation vaikutus henkilökohtaisen myyntityön tulokseen
Lehtonen, Minna (2017)
Lehtonen, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124690
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tutkitaan motivaation vaikutusta myyjän henkilökohtaisen työn tehokkuuteen ja sitä kautta hänen tulokseensa. Tutkimus on tehty esimiehen näkökulmasta, ja siinä selvitetään motivoinnin keinoja ja niiden hyödyntämistä työelämässä. Tavoitteena on näyttää motivaation ja tuloksellisuuden välinen yhteys. Tämä näyttäisi motivoinnin merkityksen johtajalle ja antaisi hyvän välineen esimiestyön tueksi.
Tutkimuksen avulla pyritään toteamaan hypoteesi ”motivoitunut myyjä tekee parempaa tulosta” joko todeksi tai kumotuksi eräässä Yritys X:n myymälässä. Tarkoituksena on perehtyä motivaation ja motivoinnin teoriaan, sen vaikutukseen myyntityössä ja sen luomiin uusiin mahdollisuuksiin esimiestyössä. Opinnäytetyö alkaa myyntityön sekä motivaation teorioihin perehtymisellä. Teorioiden pohjalta suoritetaan tutkimus Yritys X:n myymälässä. Tutkimus toteutetaan kyselyn avulla kvantitatiivisesti. Tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä esimerkiksi tutkimuksen tekijän oman havainnoinnin kautta.
Tuloksia analysoidaan taulukoiden avulla. Sen jälkeen tehdään johtopäätökset ja todetaan hypoteesi paikkansa pitäväksi, mutta hieman puutteelliseksi. Lopuksi voidaan muokata hypoteesi muotoon ”oikealla tavalla motivoitu myyjä tekee parempaa tulosta”, jolloin se voidaan todeta tutkimuksen perusteella todeksi.
Yritys X:n myymälän on hyvä ottaa esimiestyössä huomioon se, miten työntekijöitä motivoidaan. Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja johtuen vaikuttimien voimakkuuksista, uskosta omiin vaikuttamismahdollisuuksiin, psykologisesta aikaperspektiivistä ja tunteista, ihmiset tulee ottaa yksilöinä, jotka tietyssä ajassa motivoituvat tietyllä tavalla.
Tutkimuksen avulla pyritään toteamaan hypoteesi ”motivoitunut myyjä tekee parempaa tulosta” joko todeksi tai kumotuksi eräässä Yritys X:n myymälässä. Tarkoituksena on perehtyä motivaation ja motivoinnin teoriaan, sen vaikutukseen myyntityössä ja sen luomiin uusiin mahdollisuuksiin esimiestyössä. Opinnäytetyö alkaa myyntityön sekä motivaation teorioihin perehtymisellä. Teorioiden pohjalta suoritetaan tutkimus Yritys X:n myymälässä. Tutkimus toteutetaan kyselyn avulla kvantitatiivisesti. Tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä esimerkiksi tutkimuksen tekijän oman havainnoinnin kautta.
Tuloksia analysoidaan taulukoiden avulla. Sen jälkeen tehdään johtopäätökset ja todetaan hypoteesi paikkansa pitäväksi, mutta hieman puutteelliseksi. Lopuksi voidaan muokata hypoteesi muotoon ”oikealla tavalla motivoitu myyjä tekee parempaa tulosta”, jolloin se voidaan todeta tutkimuksen perusteella todeksi.
Yritys X:n myymälän on hyvä ottaa esimiestyössä huomioon se, miten työntekijöitä motivoidaan. Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja johtuen vaikuttimien voimakkuuksista, uskosta omiin vaikuttamismahdollisuuksiin, psykologisesta aikaperspektiivistä ja tunteista, ihmiset tulee ottaa yksilöinä, jotka tietyssä ajassa motivoituvat tietyllä tavalla.