Yrityksen strategian päivittäminen tulevaisuuden ennakoinnin avulla : Case Moment
Lahti, Laura (2017)
Lahti, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184863
Tiivistelmä
Kaupan ala on murroksessa. Varsinkin vaatekauppa on kovassa muutoksessa, koska vaatteita ostetaan yhä enemmän verkkokaupoista. Tässä opinnäytteessä mietitään Moment-vaateketjun strategiaa. Moment toimii kivijalkaliikkeenä kahdessa eri toimipisteessä. Yrityksen on mietittävä strategiaansa, jotta kilpailukyky saadaan pidettyä myös jatkossa tässä muuttuvassa tilanteessa.
Opinnäytetyössä pyritään tekemään yritykselle uusia strategialinjauksia tulevaisuuden ennakoinnin avulla. Tulevaisuuden ennakoinnin kautta mietitään, mitkä megatrendit vaikuttavat vaatekaupan alaan tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Tulevaisuuden ennakoinnissa käytetään viitekehyksenä Kirsti Soraman kehittämää tulevaisuuden ennakoinnin ja strategisen suunnittelun vaihemallia.
Teoriaosuudessa keskitytään kaupan alan murrokseen, tulevaisuuden ennakointiin, ja Kirsti Soraman vaihemallin eri strategian suunnittelun työkaluihin. Tutkimusaineisto kerättiin tutkimalla megatrendejä ja heikkoja signaaleja sekä asiakaskyselyllä, joka tehtiin yrityksen kanta-asiakkaille.
Tulokset osoittavat sen, mihin yrityksen tulisi keskittyä nyt ja mitä asioita pitää parantaa, jotta yritys pärjää kilpailussa paremmin lähitulevaisuudessa. Opinnäytteessä saatiin hahmotettua tärkeimmät asiat yrityksen kohderyhmästä, valikoimasta, hintalaatusuhteesta, asiakaspalvelusta ja seikoista, joilla saadaan helpotettua ostotapahtumia. Yrityksen tärkein kilpailuetu on tutkimuksen mukaan edelleen asiakaspalvelu. Yrityksen tulee kuitenkin kehittää ja parantaa asiakaspalvelua, jotta se on kilpailuetu myös jatkossa.
Opinnäytetyössä pyritään tekemään yritykselle uusia strategialinjauksia tulevaisuuden ennakoinnin avulla. Tulevaisuuden ennakoinnin kautta mietitään, mitkä megatrendit vaikuttavat vaatekaupan alaan tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Tulevaisuuden ennakoinnissa käytetään viitekehyksenä Kirsti Soraman kehittämää tulevaisuuden ennakoinnin ja strategisen suunnittelun vaihemallia.
Teoriaosuudessa keskitytään kaupan alan murrokseen, tulevaisuuden ennakointiin, ja Kirsti Soraman vaihemallin eri strategian suunnittelun työkaluihin. Tutkimusaineisto kerättiin tutkimalla megatrendejä ja heikkoja signaaleja sekä asiakaskyselyllä, joka tehtiin yrityksen kanta-asiakkaille.
Tulokset osoittavat sen, mihin yrityksen tulisi keskittyä nyt ja mitä asioita pitää parantaa, jotta yritys pärjää kilpailussa paremmin lähitulevaisuudessa. Opinnäytteessä saatiin hahmotettua tärkeimmät asiat yrityksen kohderyhmästä, valikoimasta, hintalaatusuhteesta, asiakaspalvelusta ja seikoista, joilla saadaan helpotettua ostotapahtumia. Yrityksen tärkein kilpailuetu on tutkimuksen mukaan edelleen asiakaspalvelu. Yrityksen tulee kuitenkin kehittää ja parantaa asiakaspalvelua, jotta se on kilpailuetu myös jatkossa.