Suomen henkilöautokannan uudistaminen
Takkinen, Terhi (2017)
Takkinen, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704204989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704204989
Tiivistelmä
Työssä käsitellään henkilöautokannan uudistamisen tavoitteita, pyrkimyksiä ja uudistamiseen vaikuttavia tekijöitä. Suomen henkilöautokannan keski-ikä on ollut nousussa 1960-luvulta saakka ja keski-ikä on muihin EU-maihin verrattuna korkea. Suomalaiset myös romuttavat keski-määräistä vanhempia autoja muihin EU-maihin verrattuna. EU on asettanut ympäristö- ja ilmastopoliittiset tavoitteet jotka ohjaavat Suomen tavoitteita ja toimia myös autokannan uudistamisen osalta. Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa tavoitteena on muun muassa saada Suomeen 250 000 sähköautoa sekä 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä.
Liikenne tuottaa 40 prosenttia taakanjakosektorin kasvihuonepäästöistä Suomessa. Päästöistä 90 prosenttia tulee tieliikenteen päästöistä, joista henkilöautojen osuus on noin 58 prosenttia. Liikenteestä kertyvien päästöjen vähentämisellä on merkittävä osa ympäristö- ja ilmasto-poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Suomen autokannan uudistumiseen on pyritty keksimään keinoja jo vuosia. Vuosien varrella on esitetty monenlaisia ehdotuksia, jotka edesauttaisivat henkilöautokannan uudistumista. Romutus-palkkiokokeilu oli onnistunut ja sen avulla Suomeen saatiin ensirekisteröityä noin 8000 uutta henkilöautoa. Liikenneverkkoyhtiö LIVE:stä tehty selvityshanke ei ollut yhtä onnistunut. Selvityksen lausuntokierros keskeytettiin muutama päivä sen julkaisemisen jälkeen.
Miten autokantaa olisi sitten helpoin ja nopein uudistaa? Työssä on keskitytty Suomen henkilöautokannan uudistamisen osalta pääasiassa tieliikenteen ja henkilöautojen verotukseen, joiden muutos vaikuttaa eniten tulevaisuudessa Suomen autokantaan. Verotuksen ja kuluttaja-tottumuksien muutoksilla voidaan ohjailla sitä, mihin suuntaan autokanta tulevaisuudessa kehittyy.
Liikenne tuottaa 40 prosenttia taakanjakosektorin kasvihuonepäästöistä Suomessa. Päästöistä 90 prosenttia tulee tieliikenteen päästöistä, joista henkilöautojen osuus on noin 58 prosenttia. Liikenteestä kertyvien päästöjen vähentämisellä on merkittävä osa ympäristö- ja ilmasto-poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Suomen autokannan uudistumiseen on pyritty keksimään keinoja jo vuosia. Vuosien varrella on esitetty monenlaisia ehdotuksia, jotka edesauttaisivat henkilöautokannan uudistumista. Romutus-palkkiokokeilu oli onnistunut ja sen avulla Suomeen saatiin ensirekisteröityä noin 8000 uutta henkilöautoa. Liikenneverkkoyhtiö LIVE:stä tehty selvityshanke ei ollut yhtä onnistunut. Selvityksen lausuntokierros keskeytettiin muutama päivä sen julkaisemisen jälkeen.
Miten autokantaa olisi sitten helpoin ja nopein uudistaa? Työssä on keskitytty Suomen henkilöautokannan uudistamisen osalta pääasiassa tieliikenteen ja henkilöautojen verotukseen, joiden muutos vaikuttaa eniten tulevaisuudessa Suomen autokantaan. Verotuksen ja kuluttaja-tottumuksien muutoksilla voidaan ohjailla sitä, mihin suuntaan autokanta tulevaisuudessa kehittyy.