MM-rallin vaikutus Toyotan brändiin
Laurila, Heini (2017)
Laurila, Heini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036284
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus MM-ralliin palaamisella on Toyotan brändiin Suomessa. Insinöörityö toteutettiin yhteistyössä Suomen Toyotan ja Lexuksen maahantuojayrityksen, Toyota Auto Finland Oy:n sekä AKK Sports Oy:n kanssa. AKK Sports Oy on vastuussa vuosittaisen Suomen MM-ralliosakilpailun, Neste Rallin, järjestämisestä.
Tutkimuksen taustatyönä tutustuttiin ensin brändejä ja markkinointia koskevaan kirjallisuuteen. Sen lisäksi käytiin läpi Toyotan omaa bränditutkimusta sekä uusinta tilikauden toimintasuunnitelmaa. Tutkimusvaiheessa toteutettiin asiantuntijahaastatteluita niin Toyota Auto Finland Oy:n kuin AKK Sports Oy:n markkinoinnin ammattilaisille. Haastatteluiden lisäksi toisena tutkimusmetodina oli kuluttajakuntaa koskeva brändimielikuvakysely, jolla pyrittiin selvittämään kuluttajan näkökulma tutkimuskysymykseen. Näiden keinojen avulla kerättyjen tietojen pohjalta suoritettiin analyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että MM-ralliin osallistuminen vaikuttaa Suomessa positiivisesti brändimielikuvaan Toyotasta. Vaikutus on kuitenkin vielä vähäinen, sillä brändien kehitys on hidasta, joten jatkotutkimus olisi aiheellinen muutaman vuoden kuluttua. Loppupäätelmänä siis on brändin näkökulmasta, että Toyotalle on kannattavaa osallistua MM-rallin kaltaisiin autourheilutapahtumiin.
Tutkimuksen taustatyönä tutustuttiin ensin brändejä ja markkinointia koskevaan kirjallisuuteen. Sen lisäksi käytiin läpi Toyotan omaa bränditutkimusta sekä uusinta tilikauden toimintasuunnitelmaa. Tutkimusvaiheessa toteutettiin asiantuntijahaastatteluita niin Toyota Auto Finland Oy:n kuin AKK Sports Oy:n markkinoinnin ammattilaisille. Haastatteluiden lisäksi toisena tutkimusmetodina oli kuluttajakuntaa koskeva brändimielikuvakysely, jolla pyrittiin selvittämään kuluttajan näkökulma tutkimuskysymykseen. Näiden keinojen avulla kerättyjen tietojen pohjalta suoritettiin analyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että MM-ralliin osallistuminen vaikuttaa Suomessa positiivisesti brändimielikuvaan Toyotasta. Vaikutus on kuitenkin vielä vähäinen, sillä brändien kehitys on hidasta, joten jatkotutkimus olisi aiheellinen muutaman vuoden kuluttua. Loppupäätelmänä siis on brändin näkökulmasta, että Toyotalle on kannattavaa osallistua MM-rallin kaltaisiin autourheilutapahtumiin.