Skapandet av en handbok för ett franchiseföretag : Case: Pub Niska
Juvonen, Jenni (2017)
Juvonen, Jenni
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056568
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att skapa en franchisehandbok för franchiserestaurangen Pub Niska. En franchisehandbok innehåller mer detaljerad information om ett företag, dess riktlinjer och vardagliga rutiner. En franchisehandboks viktigaste uppgift är att säkra kvaliteten i ett koncept.
Franchisehandboken för Pub Niska innehåller information om företaget i allmänhet och beskriver hur företaget är uppbyggt samt presenterar riktlinjer för marknadsföring, inredning och ekonomi. Dessutom beskrivs samarbetet i franchisingsystemet franchisegivaren och – tagaren emellan. Handboken innehåller också kontaktuppgifter till alla företag samt franchisegivaren och franchisetagarna inom konceptet.
Pub Niska är ett restaurangkoncept som grundades av Michael Björklund år 2008 i Mariehamn. Restaurangerna serverar pizza med en åländsk twist, kallat plåtbröd. Pub Niska är ett franchiseföretag med fyra franchiserestauranger belägna i Åbo, Ekenäs, Nagu och Hangö. En femte, Pub Niska Jakobstad, kommer att öppna i mitten av maj 2017.
Teorin i detta arbete omfattar branding, franchiseverksamhet och företagsidentitet. Den empiriska delen består av skapandet av en franchisehandbok, där ramarna för verksamheten redogörs och definieras. Handboken fungerar både som en informationskälla och riktlinje åt redan existerande samt nya franchisetagare. Intervjuer med grundaren av konceptet, franchisegivaren samt franchisetagare har utförts som stöd för arbetet. This Bachelor’s thesis describes the process of creating an operations manual for the franchise restaurant Pub Niska. A franchise operations manual includes more detailed information about a company, guidelines and daily routines. The most important task of a franchise operations manual is to secure the quality in a concept.
The franchise operations manual that I have created for Pub Niska includes general information about the company and describes how the company is built. The operations manual also presents guidelines for marketing, interior design and economy. It also describes the cooperation between the franchisor and franchisee and includes contact information to all the franchise restaurants, the franchisor and the franchisees.
Pub Niska is a restaurant concept created by Michael Björklund in 2008 in Mariehamn. The restaurants serve Åland-style pizza with the name “plåtbröd”. Pub Niska is a franchise company with four franchise restaurants located in Turku, Tammisaari, Nauvo and Hanko. The fifth franchise restaurant, Pub Niska Jakobstad, will open in Pietarsaari in Mid-May 2017.
The theory in this thesis includes branding, franchising and corporate identity. The empirical part consists of creating a franchise operations manual, where the frameworks of the business are outlined and defined and which works as a source of information and a guideline for the already existing and new franchisees. Interviews with the creator of the concept, the franchisor and a franchisee were conducted to support the work.
Franchisehandboken för Pub Niska innehåller information om företaget i allmänhet och beskriver hur företaget är uppbyggt samt presenterar riktlinjer för marknadsföring, inredning och ekonomi. Dessutom beskrivs samarbetet i franchisingsystemet franchisegivaren och – tagaren emellan. Handboken innehåller också kontaktuppgifter till alla företag samt franchisegivaren och franchisetagarna inom konceptet.
Pub Niska är ett restaurangkoncept som grundades av Michael Björklund år 2008 i Mariehamn. Restaurangerna serverar pizza med en åländsk twist, kallat plåtbröd. Pub Niska är ett franchiseföretag med fyra franchiserestauranger belägna i Åbo, Ekenäs, Nagu och Hangö. En femte, Pub Niska Jakobstad, kommer att öppna i mitten av maj 2017.
Teorin i detta arbete omfattar branding, franchiseverksamhet och företagsidentitet. Den empiriska delen består av skapandet av en franchisehandbok, där ramarna för verksamheten redogörs och definieras. Handboken fungerar både som en informationskälla och riktlinje åt redan existerande samt nya franchisetagare. Intervjuer med grundaren av konceptet, franchisegivaren samt franchisetagare har utförts som stöd för arbetet.
The franchise operations manual that I have created for Pub Niska includes general information about the company and describes how the company is built. The operations manual also presents guidelines for marketing, interior design and economy. It also describes the cooperation between the franchisor and franchisee and includes contact information to all the franchise restaurants, the franchisor and the franchisees.
Pub Niska is a restaurant concept created by Michael Björklund in 2008 in Mariehamn. The restaurants serve Åland-style pizza with the name “plåtbröd”. Pub Niska is a franchise company with four franchise restaurants located in Turku, Tammisaari, Nauvo and Hanko. The fifth franchise restaurant, Pub Niska Jakobstad, will open in Pietarsaari in Mid-May 2017.
The theory in this thesis includes branding, franchising and corporate identity. The empirical part consists of creating a franchise operations manual, where the frameworks of the business are outlined and defined and which works as a source of information and a guideline for the already existing and new franchisees. Interviews with the creator of the concept, the franchisor and a franchisee were conducted to support the work.