"Mikä minusta tulee isona?" - Sadutusta päiväkodissa
Lehtimäki, Niina; Lähteenmäki, Nea (2010)
Lehtimäki, Niina
Lähteenmäki, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156518
Tiivistelmä
Teimme toiminnallisen opinnäytetyömme eräässä vantaalaisessa päiväkodissa. Toimintaamme osallistui päiväkodin yksi lapsiryhmä, jossa oli 16 lasta. Lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita. Aloitimme opinnäytetyöprosessimme keväällä 2009 ja toimintakerrat järjestimme loka-marraskuun 2009 aikana. Toimintakertoja oli yhteensä 14.
Opinnäytetyömme oli osa Pilari-hanketta, jonka tavoitteena on lapsen hyvinvoinnin takaaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen kouluissa ja päiväkodeissa. Opinnäytetyömme tavoitteena olikin lapsen hyvinvoinnin takaaminen toimintamme aikana sekä ryhmän yhteisen projektin luominen. Lisäksi opinnäytetyömme tavoitteena oli lapsen kuuleminen ja arvostaminen omana itsenään. Halusimme toiminnallamme tukea myös päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä.
Toimintaa suunnitellessamme otimme huomioon omat kiinnostuksen kohteemme sekä päiväkodin toiveet. Halusimme järjestää lapsille mukavaa ohjelmaa, joka poikkeaa päiväkodin normaalista arjesta sekä tarjota toimintaa, jossa lapsen mielikuvitus saa tilaa. Päiväkodista esitettiin toive, että työmme liittyisi lapsen kielen kehityksen tukemiseen. Päädyimme käyttämään työssämme sadutusmenetelmää ja kokosimme lasten saduista ryhmän yhteisen satukirjan, jonka lapset saivat itse myös kuvittaa. Satukirjan teemana oli lasten toiveammatit. Sadutimme lapsia ryhmissä, pareittain sekä yksittäin. Ennen sadutuskertoja tutustuimme lapsiin sekä ammattiteemaan. Viimeinen toimintakerta oli kirjan julkaisutilaisuus, jonne lapset saivat kutsua yhden itselleen läheisen aikuisen. Lapset saivat valmistella tilaisuutta valmistamalla kutsukortit sekä leipomalla juhlaa varten.
Arvioimme toimintaamme eri tavoin. Tarkkailimme omaamme sekä toistemme toimintaa ohjauskertojen aikana sekä havainnoimme, miten lapset käyttäytyvät. Pyysimme palautetta lapsilta, päiväkodin henkilökunnalta sekä julkaisutilaisuuden vierailta. Lisäksi keskustelimme toimintakerroistamme yhdessä ja teimme muistiinpanoja.
Kokonaisuudessaan opinnäyteyöprosessimme onnistui hyvin. Lapset osallistuivat innokkaasti toimintaamme ja saimme koottua hienon satukirjan. Päiväkodin henkilökunta ja julkaisutilaisuuden vieraat antoivat meille positiivista palautetta. Koimme opinnäytetyön tekemisen mukavaksi ja opettavaiseksi mahdollisuudeksi tutustua työelämään.
Opinnäytetyömme oli osa Pilari-hanketta, jonka tavoitteena on lapsen hyvinvoinnin takaaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen kouluissa ja päiväkodeissa. Opinnäytetyömme tavoitteena olikin lapsen hyvinvoinnin takaaminen toimintamme aikana sekä ryhmän yhteisen projektin luominen. Lisäksi opinnäytetyömme tavoitteena oli lapsen kuuleminen ja arvostaminen omana itsenään. Halusimme toiminnallamme tukea myös päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä.
Toimintaa suunnitellessamme otimme huomioon omat kiinnostuksen kohteemme sekä päiväkodin toiveet. Halusimme järjestää lapsille mukavaa ohjelmaa, joka poikkeaa päiväkodin normaalista arjesta sekä tarjota toimintaa, jossa lapsen mielikuvitus saa tilaa. Päiväkodista esitettiin toive, että työmme liittyisi lapsen kielen kehityksen tukemiseen. Päädyimme käyttämään työssämme sadutusmenetelmää ja kokosimme lasten saduista ryhmän yhteisen satukirjan, jonka lapset saivat itse myös kuvittaa. Satukirjan teemana oli lasten toiveammatit. Sadutimme lapsia ryhmissä, pareittain sekä yksittäin. Ennen sadutuskertoja tutustuimme lapsiin sekä ammattiteemaan. Viimeinen toimintakerta oli kirjan julkaisutilaisuus, jonne lapset saivat kutsua yhden itselleen läheisen aikuisen. Lapset saivat valmistella tilaisuutta valmistamalla kutsukortit sekä leipomalla juhlaa varten.
Arvioimme toimintaamme eri tavoin. Tarkkailimme omaamme sekä toistemme toimintaa ohjauskertojen aikana sekä havainnoimme, miten lapset käyttäytyvät. Pyysimme palautetta lapsilta, päiväkodin henkilökunnalta sekä julkaisutilaisuuden vierailta. Lisäksi keskustelimme toimintakerroistamme yhdessä ja teimme muistiinpanoja.
Kokonaisuudessaan opinnäyteyöprosessimme onnistui hyvin. Lapset osallistuivat innokkaasti toimintaamme ja saimme koottua hienon satukirjan. Päiväkodin henkilökunta ja julkaisutilaisuuden vieraat antoivat meille positiivista palautetta. Koimme opinnäytetyön tekemisen mukavaksi ja opettavaiseksi mahdollisuudeksi tutustua työelämään.