Ljudtekniker och musikteori : Vanliga tillämpningar och utbildningsbehov
Teir, Karl (2017)
Teir, Karl
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046406
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på hur professionella ljudtekniker kan utnyttja musikteoretiska kunskaper i sitt arbete. Utgående från svaren ger jag en rekommendation på innehåll och nivå i grundutbildningen av ljudtekniker avseende musikteori.
För att komma fram till svaret har jag intervjuat redan yrkesverksamma ljudtekniker, både i Finland och utomlands, och bett om deras allmänna syn på ämnet samt hur de tillämpar sina eventuella kunskaper i musikteori i sitt arbete. För att uppnå bredd i underlaget och identifiera om det finns avvikelser i behoven har frågorna ställts till ljudtekniker inom flera olika arbetsområden. Jag söker också efter referenser till teoretisk musikkunskap i min ljudtekniska litteratur.
Det som litteraturen säger i kombination med de inkomna svaren från respondenterna tolkas hermeneutiskt för att identifiera de vanligast förekommande tillämpningarna av teoretisk musikkunskap. Utgående från tolkningen drar jag slutsatser om utbildningsbehovet och gör jämförelser med de kommunala musikskolornas undervisningsnivå. The purpose of this thesis is to find out how professional sound engineers can utilize music theory in their work. Based on the answers, I come up with a recommendation for contents and level for basic training of sound engineers regarding music theory.
To find the answer, my questions have been sent to currently professional sound engineers, both in Finland and internationally. I have asked them about their general view on the subject and how they put their knowledge about music theory into practice at work. Sound engineers from several different branches were asked in order to get a wide view and identify differing needs. My research also includes my own library to see what references there are to musical theory.
What I find in the literature combined with the answers form the respondents are subject to a hermeneutical interpretation aiming to identify the most common implementations of music theory. Based on my interpretation I make conclusions about the need for education and compare it to the municipal music schools.
För att komma fram till svaret har jag intervjuat redan yrkesverksamma ljudtekniker, både i Finland och utomlands, och bett om deras allmänna syn på ämnet samt hur de tillämpar sina eventuella kunskaper i musikteori i sitt arbete. För att uppnå bredd i underlaget och identifiera om det finns avvikelser i behoven har frågorna ställts till ljudtekniker inom flera olika arbetsområden. Jag söker också efter referenser till teoretisk musikkunskap i min ljudtekniska litteratur.
Det som litteraturen säger i kombination med de inkomna svaren från respondenterna tolkas hermeneutiskt för att identifiera de vanligast förekommande tillämpningarna av teoretisk musikkunskap. Utgående från tolkningen drar jag slutsatser om utbildningsbehovet och gör jämförelser med de kommunala musikskolornas undervisningsnivå.
To find the answer, my questions have been sent to currently professional sound engineers, both in Finland and internationally. I have asked them about their general view on the subject and how they put their knowledge about music theory into practice at work. Sound engineers from several different branches were asked in order to get a wide view and identify differing needs. My research also includes my own library to see what references there are to musical theory.
What I find in the literature combined with the answers form the respondents are subject to a hermeneutical interpretation aiming to identify the most common implementations of music theory. Based on my interpretation I make conclusions about the need for education and compare it to the municipal music schools.