Tekstiilien kierrätys ja kuluttajien asenteet
Kärhä, Jenny (2017)
Kärhä, Jenny
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097146
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varsinaissuomalaisten kuluttajien asenteita poistotekstiilejä sekä niiden uudelleenkäyttöä ja kierrätystä kohtaan. Aineisto on kerätty kyselytutkimuksena internet-kyselyllä sekä paperisilla kyselylomakkeilla. Vastauksia kerättiin 29.2.–31.8.2016 osana Tekstiili 2.0- poistotekstiilipilottihanketta. Hanke toteutettiin Lounais-Suomen Jätehuollon ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyönä.
Kyselyyn tuli kaikkiaan vastauksia 424 kappaletta, mutta tässä opinnäytetyössä aineistoksi on rajattu varsinaissuomalaisten vastaukset. Opinnäytetyön aineiston laajuus on 279 vastausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten varsinaissuomalaiset ovat tähän mennessä uudelleenkäyttäneet ja kierrättäneet poistotekstiilit sekä mikä lisäisi motivaatiota lajitella poistotekstiilejä.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että kuluttajat haluavat aktiivisesti edistää tekstiilien kiertoa. Tekstiilit pyritään käyttämään mahdollisimman loppuun ja niitä lahjoitetaan mielellään esimerkiksi hyväntekeväisyyteen. Lajittelumotivaation lisäämisen keskeisiä tekijöitä kyselyn perusteella ovat lajittelupisteen hyvä sijainti ja poistotekstiilien hyödyntäminen raaka-aineena.
Kyselyyn tuli kaikkiaan vastauksia 424 kappaletta, mutta tässä opinnäytetyössä aineistoksi on rajattu varsinaissuomalaisten vastaukset. Opinnäytetyön aineiston laajuus on 279 vastausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten varsinaissuomalaiset ovat tähän mennessä uudelleenkäyttäneet ja kierrättäneet poistotekstiilit sekä mikä lisäisi motivaatiota lajitella poistotekstiilejä.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että kuluttajat haluavat aktiivisesti edistää tekstiilien kiertoa. Tekstiilit pyritään käyttämään mahdollisimman loppuun ja niitä lahjoitetaan mielellään esimerkiksi hyväntekeväisyyteen. Lajittelumotivaation lisäämisen keskeisiä tekijöitä kyselyn perusteella ovat lajittelupisteen hyvä sijainti ja poistotekstiilien hyödyntäminen raaka-aineena.