Scania-merkkisten linja-autojen huoltovälien määrittäminen ja huoltolomakkeen luominen
Moisio, Joose (2017)
Moisio, Joose
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117783
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä määritettiin Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen (TKL) Scania-merkkisille linja-autoille uudet huoltovälit, sekä luotiin huoltoa ja kunnossapitoa varten seurantalomakkeet. TKL halusi järkevöittää autojen huolto-ohjelmia, sekä pystyä paremmin seuraamaan autojen huoltotapahtumaa. Liikelaitoksen käytössä on kolmea erilaista autotyyppiä Scanialta: L94-, K230- ja K270-malleja, yhteensä 50 kappaletta.
Aluksi tutustuttiin käytössä olevaan huolto-ohjelmaan ja siinä läpikäytäviin huoltokohteisiin. Tarkoitus oli tutustua myös muiden liikennöitsijöiden Scanioissa käyttämiin huolto-ohjelmiin, mutta tietoja huolto-ohjelmista ei juurikaan luovutettu. Näistä huolto-ohjelmista kerrottiin vain, että ne pohjautuvat valmistajan suunnittelemiin huolto-ohjelmiin. Lopullinen huolto-ohjelma päätettiin luoda yhdessä autonvalmistajan edustajan kanssa ja soveltaa samaa ohjelmaa kaikille autotyypeille.
Moottoriöljyn vaihtoväli määrittää muidenkin komponenttien huoltovälit, huollot on täten hyvä rytmittää öljynvaihtojen mukaan. Käytettävään vaihtoväliin vaikuttavat moottorissa käytettävän öljyn ominaisuudet. Autonvalmistaja on määritellyt eri vaihtovälit erilaisilla luokituksilla varustetuille öljyille. Käyttämällä öljyä, jossa on valmistajan hyväksymä luokitus, voidaan öljynvaihtoväliä kasvattaa. Huoltoväliä saatiin kasvatettua K230- ja K270-malleissa 20 000 kilometristä 45 000 kilometriin ja L94-malleissa 40 000 kilometristä 45 000 kilometriin. Huolto-ohjelma tehtiin Scanian mallin mukaisesti neljän huollon ohjelmaksi, jossa on kaksi pientä huoltoa, yksi keskilaaja huolto sekä yksi laaja huolto, jossa huolletaan kaikki auton huoltokohteet.
Huolto- ja tarkastuslomakkeet luotiin helpottamaan huollon suorittamista, sekä huollon suorittamisen valvomista. Lomakkeisiin merkittiin huoltokohteet eri huolloissa, jolloin mekaanikko voi merkitä suorittaneensa jokaisen huoltokohteen. Tämä helpottaa myös huollon seuraamista. Lomakkeet luotiin lisäksi kuljettajien ennen ajoa tekemiä tarkastuksia varten sekä tankkaajien ajon jälkeen tekemiä tarkastuksia varten.
Aluksi tutustuttiin käytössä olevaan huolto-ohjelmaan ja siinä läpikäytäviin huoltokohteisiin. Tarkoitus oli tutustua myös muiden liikennöitsijöiden Scanioissa käyttämiin huolto-ohjelmiin, mutta tietoja huolto-ohjelmista ei juurikaan luovutettu. Näistä huolto-ohjelmista kerrottiin vain, että ne pohjautuvat valmistajan suunnittelemiin huolto-ohjelmiin. Lopullinen huolto-ohjelma päätettiin luoda yhdessä autonvalmistajan edustajan kanssa ja soveltaa samaa ohjelmaa kaikille autotyypeille.
Moottoriöljyn vaihtoväli määrittää muidenkin komponenttien huoltovälit, huollot on täten hyvä rytmittää öljynvaihtojen mukaan. Käytettävään vaihtoväliin vaikuttavat moottorissa käytettävän öljyn ominaisuudet. Autonvalmistaja on määritellyt eri vaihtovälit erilaisilla luokituksilla varustetuille öljyille. Käyttämällä öljyä, jossa on valmistajan hyväksymä luokitus, voidaan öljynvaihtoväliä kasvattaa. Huoltoväliä saatiin kasvatettua K230- ja K270-malleissa 20 000 kilometristä 45 000 kilometriin ja L94-malleissa 40 000 kilometristä 45 000 kilometriin. Huolto-ohjelma tehtiin Scanian mallin mukaisesti neljän huollon ohjelmaksi, jossa on kaksi pientä huoltoa, yksi keskilaaja huolto sekä yksi laaja huolto, jossa huolletaan kaikki auton huoltokohteet.
Huolto- ja tarkastuslomakkeet luotiin helpottamaan huollon suorittamista, sekä huollon suorittamisen valvomista. Lomakkeisiin merkittiin huoltokohteet eri huolloissa, jolloin mekaanikko voi merkitä suorittaneensa jokaisen huoltokohteen. Tämä helpottaa myös huollon seuraamista. Lomakkeet luotiin lisäksi kuljettajien ennen ajoa tekemiä tarkastuksia varten sekä tankkaajien ajon jälkeen tekemiä tarkastuksia varten.