Transkriptioita harmonikalle romantiikan ajan urku- ja pianoteoksista
Raukola, Pasi (2017)
Raukola, Pasi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127929
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee transkriptioiden tekemistä harmonikalle romantiikan ajan urku- ja pianoteoksista. Harmonikalla soitetaan paljon transkriptioita, sillä se on nykymuotoisena soittimena melko nuori. Barokin ja klassismin ajan urku- ja klaveeriteokset kääntyvät harmonikalle usein jopa ilman muutoksia - romantiikan ajan musiikkia soitetaan puolestaan paljon vähemmän. Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli löytää sellaisia kappaleita transkriptioiden aiheeksi, jotka olisivat transkriboitavissa ja soitettavissa harmonikalla ilman, että kappale itsestään kärsisi siitä.
Opinnäytetyötä varten tutustuttiin romantiikan ajan urku- ja pianomusiikkiin ja valittiin kappaleita, joista tehtiin transkriptiot ja jotka soitettiin opinnäytetyökonsertissa. Lisäksi konsertissa soitettiin jo valmiina olevia transkriptioita. Opinnäytetyökonsertti järjestettiin 13.10.2016 Tampereella, Vanhassa kirkossa. Konsertin äänite on opinnäytetyön liitteenä. Opinnäytetyö sisältää myös katsauksen harmonikan toimintaperiaatteeseen ja rakenteeseen.
Konserttiin päätyneistä kappaleista suurin osa ei ollut mukana alkuperäisessä konserttirungon luonnoksessa. Aikaa vievin työtä pitkittänyt vaihe oli lyödä lukkoon konsertin lopullinen ohjelma, sillä aina tuntui olevan löydettävissä jotain vielä mielenkiintoisempaa soitettavaa.
Opinnäytetyötä varten tutustuttiin romantiikan ajan urku- ja pianomusiikkiin ja valittiin kappaleita, joista tehtiin transkriptiot ja jotka soitettiin opinnäytetyökonsertissa. Lisäksi konsertissa soitettiin jo valmiina olevia transkriptioita. Opinnäytetyökonsertti järjestettiin 13.10.2016 Tampereella, Vanhassa kirkossa. Konsertin äänite on opinnäytetyön liitteenä. Opinnäytetyö sisältää myös katsauksen harmonikan toimintaperiaatteeseen ja rakenteeseen.
Konserttiin päätyneistä kappaleista suurin osa ei ollut mukana alkuperäisessä konserttirungon luonnoksessa. Aikaa vievin työtä pitkittänyt vaihe oli lyödä lukkoon konsertin lopullinen ohjelma, sillä aina tuntui olevan löydettävissä jotain vielä mielenkiintoisempaa soitettavaa.