Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rakennusesittely virtuaalitodellisuudessa

Manninen, Ari-Pekka (2017)

 
Avaa tiedosto
manninen_ari-pekka.pdf (3.457Mt)
Lataukset: 


Manninen, Ari-Pekka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168396
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten rakennetaan rakennusesittely virtuaalitodellisuuteen (VR) käyttäen HTC Vive VR-headsettia ja Unity-pelimoottoria. Virtuaalitodellisuus rakennusesittelyn tarkoituksena on antaa asiakkaalle parempi käsitys rakennuksen tilallisista ominaisuuksista ja siitä miltä rakennus tulee valmiina näyttämään.

Työtä pohjustetaan arkkitehtuurin historialla 3D-mallintamisen, tietokone avusteisen suunnittelun (CAD) ja rakennuksen tietomallinnuksen (BIM) osalta. Erilaisia tutkimuksia virtuaalitodellisuudesta käytetään havainnollistamaan sen toiminta, käyttötarkoitukset ja lisäksi miten arkkitehtuurin ja virtuaalitodellisuuden käyttäminen on yhdistetty rakennusteollisuudessa.

Sen jälkeen työssä esitellään VR-kehitykseen tarvittavat laitteistot ja ohjelmistot, käydään läpi tarvittavat asennusprosessit ja siirrytään varsinaisen rakennusesittelyn rakentamiseen Unity-editorissa. Rakennusesittelyssä esitellään, miten HTC Vive otetaan käyttöön Unity-pelimoottorissa ja miten sitä käytetään SteamVR-liitännäisen avulla, joka antaa valmiit komponentit VR-kehitystä varten. Sen jälkeen katsotaan, miten Unity-skene valaistaan mahdollisimman realistisesti VR-ympäristössä, ennakkoon lasketun valaistuksen avulla.

Työn tuloksena selviää, että monimutkaiselle laitteelle, kuten VR-headsetille on helppo ja nopea kehittää VR-kokemuksia ilmaisen pelimoottorin ja valmiiden liitännäisten avulla. Työ toimii myös ohjeena toimeksiantajalle VR-rakennusesittelyiden rakentamista varten.

Työ kattaa VR-kehityksen perusteet ja lopuksi katsotaan, miten rakennusesittelyä olisi mahdollista kehittää eteenpäin esittelyvälineenä asiakkaille ja suunnittelutyökaluna arkkitehdeille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste