Kehitysideoita pienyrityksen markkinointiin
Tanskanen, Anton (2017)
Tanskanen, Anton
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178747
Tiivistelmä
Rakennusala on tunnetusti kovasti kilpailtu ja raadollinen ala. Monista samankaltaisista yrityksistä tulee pystyä erottautumaan, sillä varsinkin Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla on lukematon määrä samankaltaisia rakennus- ja remonttipalveluita tarjoavia yrityksiä. Vaikka pienyrittäjät usein saavatkin työtarjouksia tuttujen suosittelujen ja vanhojen kontaktien kautta, ei tämä kuitenkaan takaa riittävää työmäärää, vaan on pystyttävä jatkuvasti myös lisäämään uusien asiakaskontaktien määrää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kehitysehdotuksia rakennusalalla toimivan pienyrityksen markkinointiin. Toimeksiantajan markkinointi on ollut todella vähäistä, ja esimerkiksi yrityksen kotisivut ovat vasta kehitteillä. Tarkoituksena on tuoda uusia näkökulmia tällä hetkellä käytössä olevaan printtimainontaan sekä antaa vinkkejä kotisivujen kehittämiseen ja facebook-markkinoinnin aloittamiseen. Työ on rajattu koskemaan edellä mainittuja osa-alueita, sillä yrityksen resurssit ovat hyvin rajalliset. Rajaukseen vaikuttaa myös se, että yrityksen kotisivut ovat vasta kehitysvaiheessa. Työn ei ole tarkoitus olla kokonaisvaltainen markkinointisuunnitelma, vaan tarjota toimeksiantajalle käytännöllisiä vinkkejä ja ideoita markkinointinsa kehittämiseen ottaen samalla huomioon käytössä olevat resurssit.
Kotisivujen kehityksen suhteen keskitytään luottamusta herättäviin ja ammattimaisen kuvan antaviin esittelyteksteihin ja referenssien käyttöön. Tarkoitus on tuoda esille erityisesti yrityksen ydinosaaminen, johon kuuluvat laajat, kokonaisvaltaiset huoneistoremontit ja maalaustyöt. Näitä korostamalla ja hyviä referenssejä ja esimerkkejä käyttämällä luodaan pohja kotisivuille, joilta asiakas saa paitsi tarvitsemansa tiedot yrityksestä, myös kuvan sen laadukkaasta ja ammattitaitoisesta toiminnasta. Erityisesti tulee panostaa myös sivuston näkyvyyteen hakukonemarkkinoinnissa.
Kotisivujen kehittämisen lisäksi tarkastellaan myös facebook-markkinointia potentiaalisena keinona lisätä yrityksen näkyvyyttä. Facebook on kohdeyrityksen resurssit huomioon ottaen helppo ja kustannustehokas tapa lisätä yrityksen näkyvyyttä seuraajia keräämällä ja jakaa mm. kuvamateriaalia.
Myös printtimainonnan tehostamiseksi tulee ryhtyä toimeen. Tähän asti käytetty printtimainonta on tuonut jonkin verran uusia asiakkaita, mutta sitä on käytetty yrityksen kotipaikkakunnalla ilmestyvässä paikallislehdessä, ja yritys on jo varsin tunnettu tällä alueella. Tarkoituksena on lähteä laajentamaan printtimainontaa muihin lähialueen paikallislehtiin ja tehdä yritystä tunnetummaksi myös muualla Uudenmaan alueella. Mainonnan tehostamiseksi tulee myös kartoittaa mahdollisuudet tarkemmin kohdennetun ja sijoitetun mainonnan suhteen, pyrkimällä mm. sijoittamaan mainokset tiettyihin lehden osioihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kehitysehdotuksia rakennusalalla toimivan pienyrityksen markkinointiin. Toimeksiantajan markkinointi on ollut todella vähäistä, ja esimerkiksi yrityksen kotisivut ovat vasta kehitteillä. Tarkoituksena on tuoda uusia näkökulmia tällä hetkellä käytössä olevaan printtimainontaan sekä antaa vinkkejä kotisivujen kehittämiseen ja facebook-markkinoinnin aloittamiseen. Työ on rajattu koskemaan edellä mainittuja osa-alueita, sillä yrityksen resurssit ovat hyvin rajalliset. Rajaukseen vaikuttaa myös se, että yrityksen kotisivut ovat vasta kehitysvaiheessa. Työn ei ole tarkoitus olla kokonaisvaltainen markkinointisuunnitelma, vaan tarjota toimeksiantajalle käytännöllisiä vinkkejä ja ideoita markkinointinsa kehittämiseen ottaen samalla huomioon käytössä olevat resurssit.
Kotisivujen kehityksen suhteen keskitytään luottamusta herättäviin ja ammattimaisen kuvan antaviin esittelyteksteihin ja referenssien käyttöön. Tarkoitus on tuoda esille erityisesti yrityksen ydinosaaminen, johon kuuluvat laajat, kokonaisvaltaiset huoneistoremontit ja maalaustyöt. Näitä korostamalla ja hyviä referenssejä ja esimerkkejä käyttämällä luodaan pohja kotisivuille, joilta asiakas saa paitsi tarvitsemansa tiedot yrityksestä, myös kuvan sen laadukkaasta ja ammattitaitoisesta toiminnasta. Erityisesti tulee panostaa myös sivuston näkyvyyteen hakukonemarkkinoinnissa.
Kotisivujen kehittämisen lisäksi tarkastellaan myös facebook-markkinointia potentiaalisena keinona lisätä yrityksen näkyvyyttä. Facebook on kohdeyrityksen resurssit huomioon ottaen helppo ja kustannustehokas tapa lisätä yrityksen näkyvyyttä seuraajia keräämällä ja jakaa mm. kuvamateriaalia.
Myös printtimainonnan tehostamiseksi tulee ryhtyä toimeen. Tähän asti käytetty printtimainonta on tuonut jonkin verran uusia asiakkaita, mutta sitä on käytetty yrityksen kotipaikkakunnalla ilmestyvässä paikallislehdessä, ja yritys on jo varsin tunnettu tällä alueella. Tarkoituksena on lähteä laajentamaan printtimainontaa muihin lähialueen paikallislehtiin ja tehdä yritystä tunnetummaksi myös muualla Uudenmaan alueella. Mainonnan tehostamiseksi tulee myös kartoittaa mahdollisuudet tarkemmin kohdennetun ja sijoitetun mainonnan suhteen, pyrkimällä mm. sijoittamaan mainokset tiettyihin lehden osioihin.