Kamux Suomi Oy:n ostoreskontran opas
Vainio, Mira (2017)
Vainio, Mira
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229448
Tiivistelmä
Työskentely lähti tarpeesta kehittää ja tehostaa toimintaa kasvavassa kansainvälistyvässä yrityksessä. Työ toteutettiin Kamux Suomi Oy:lle, jossa opinnäytetyöntekijä työskentelee ostoreskontran tehtävissä. Kamux Suomi Oy on vuonna 2003 perustettu hämeenlinnalainen käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliike ketju.
Työn tarkoituksena on kehittää yrityksen toimintaa ostoreskontran osalta. Yrityksen kasvun myötä on ilmennyt kehittämistarpeita, joiden pohjalta tarkoituksena on luoda opas ostoreskontran päivittäiseen työskentelyyn ja uusien työntekijöiden tueksi. Oppaaseen tullaan keräämään työohjeita ja yrityksen yksilöityjä menettelytapoja, ja sen tarkoitus on myös kehittää perehdyttämistyötä Kamux Suomi Oy:ssä.
Teoriapohjana käytetään kehittämistyötä ja kasvuyrityksiä käsittelevää kirjallisuutta, ja niiden pohjalta kerätään tietoperusta. Työ on kehittämistyö, joka perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, mikä oli luontevin valinta tekijän työyhteyden vuoksi.
Työn tuloksena saadaan osana yrityksen kokonaisvaltaista kehittämistyötä ostoreskontran opas, jolle on todettu olevan tarvetta jo jonkin aikaa. Opas toteutetaan Word-tiedostona ja sitä tullaan käyttämään sekä sähköisesti että tulostettuna kirjasena. Työ antaa yritykselle mahdollisuuden uusiin työtapoihin ja menettelykeinoihin. Opasta tullaan kehittämään myös jatkossa, ja sitä on suunniteltu käytettävän myös Kamuxin Ruotsin ja Saksan taloushallinnossa.
Työn tarkoituksena on kehittää yrityksen toimintaa ostoreskontran osalta. Yrityksen kasvun myötä on ilmennyt kehittämistarpeita, joiden pohjalta tarkoituksena on luoda opas ostoreskontran päivittäiseen työskentelyyn ja uusien työntekijöiden tueksi. Oppaaseen tullaan keräämään työohjeita ja yrityksen yksilöityjä menettelytapoja, ja sen tarkoitus on myös kehittää perehdyttämistyötä Kamux Suomi Oy:ssä.
Teoriapohjana käytetään kehittämistyötä ja kasvuyrityksiä käsittelevää kirjallisuutta, ja niiden pohjalta kerätään tietoperusta. Työ on kehittämistyö, joka perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, mikä oli luontevin valinta tekijän työyhteyden vuoksi.
Työn tuloksena saadaan osana yrityksen kokonaisvaltaista kehittämistyötä ostoreskontran opas, jolle on todettu olevan tarvetta jo jonkin aikaa. Opas toteutetaan Word-tiedostona ja sitä tullaan käyttämään sekä sähköisesti että tulostettuna kirjasena. Työ antaa yritykselle mahdollisuuden uusiin työtapoihin ja menettelykeinoihin. Opasta tullaan kehittämään myös jatkossa, ja sitä on suunniteltu käytettävän myös Kamuxin Ruotsin ja Saksan taloushallinnossa.