Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kirurgia- alan koulutuksissa
Salmela, Mikael; Tavela, Pietari (2017)
Salmela, Mikael
Tavela, Pietari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia virtuaalitodellisuuden eli VR:n tilannetta Suomessa, millaisessa käytössä se on tällä hetkellä, ja mitä hyötyjä siitä voisi olla kirurgiakoulutuksessa. Virtuaalitodellisuus on erittäin tuore aihe ja suurilta osin vielä kehittymässä, joten sen tutkiminen on hyödyllistä.
Teoriaosuudessa kerromme virtuaalitodellisuudesta, sen historiasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista, sekä hyödyistä ja haitoista. Sivuutamme myös lisättyä todellisuutta eli AR:ää ja sen käyttömahdollisuuksia kirurgiassa. Teoriaosuudessa pureudumme tarkemmin myös VR:n nykyiseen käyttöön kirurgiassa ja miten se vaikuttaa siihen.
Tutkimusosiossa kerromme tutkimusmenetelmästämme, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, eli tutkimuksemme toteutettiin pääosin kirjallisen tutkimuksen pohjalta, sekä haastattelujen pohjalta. Haastattelimme kuutta eri henkilöä, joista neljä olivat kirurgian kouluttajia ja kaksi oli VR-ohjelmistokehittäjiä.
Johtopäätöksissä käymme läpi tekemiämme haastatteluja ja tuomme esille päätelmämme niistä. Puhumme myös laitteiden hinnoista ja hankintojen realistisuudesta. Lisäksi kerromme VR-laitteiden kannattavuudesta ja vastaamme kysymykseen, ovatko simulaatiot todella hyödyllisiä esimerkiksi kirurgien kouluttamisessa.
Opinnäytetyömme on hyödyllinen niille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita VR:n kehittämisestä tai haluavat tietoa liittyen VR:n kannattavuuteen kirurgia-alalla.
Teoriaosuudessa kerromme virtuaalitodellisuudesta, sen historiasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista, sekä hyödyistä ja haitoista. Sivuutamme myös lisättyä todellisuutta eli AR:ää ja sen käyttömahdollisuuksia kirurgiassa. Teoriaosuudessa pureudumme tarkemmin myös VR:n nykyiseen käyttöön kirurgiassa ja miten se vaikuttaa siihen.
Tutkimusosiossa kerromme tutkimusmenetelmästämme, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, eli tutkimuksemme toteutettiin pääosin kirjallisen tutkimuksen pohjalta, sekä haastattelujen pohjalta. Haastattelimme kuutta eri henkilöä, joista neljä olivat kirurgian kouluttajia ja kaksi oli VR-ohjelmistokehittäjiä.
Johtopäätöksissä käymme läpi tekemiämme haastatteluja ja tuomme esille päätelmämme niistä. Puhumme myös laitteiden hinnoista ja hankintojen realistisuudesta. Lisäksi kerromme VR-laitteiden kannattavuudesta ja vastaamme kysymykseen, ovatko simulaatiot todella hyödyllisiä esimerkiksi kirurgien kouluttamisessa.
Opinnäytetyömme on hyödyllinen niille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita VR:n kehittämisestä tai haluavat tietoa liittyen VR:n kannattavuuteen kirurgia-alalla.