Jääkiekkoseuran visuaalisen ilmeen uudistaminen
Lassila, Antti (2010)
Lassila, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266958
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi urheiluseura Alavuden Peli-Veikot ry:n jääkiekkojaosto. Työn tavoitteena oli uudistaa seuran visuaalinen ilme siten, että se noudattelee yhtenäistä ja selkeää linjaa. Tehtävänä oli luoda seuralle visuaalinen ohjeistus ja uudistaa sen avulla seuran markkinointimateriaalit.
Työssä perehdyttiin yritysten ja yhteisöjen visuaalisen ilmeen luomiseen. Tutkittiin graafisen suunnittelun perusperiaatteita, kuten esimerkiksi värien käyttöä, typografiaa ja sommittelua. Vertailtiin graafisen suunnittelun eroavaisuuksia painetussa- ja digitaalisessa mediassa.
Projektin tärkeimpänä tuloksena syntyi seuran uusi visuaalinen ilme. Seuran uudesta visuaalisesti ilmeestä saatiin selkeä ja yhtenäinen. Visuaalisen ilmeen uudistamisen konkreettisena tuloksena syntyi visuaalinen ohjeistus. Ohjeistuksen pohjalta toteutettiin seuralle ottelujuliste, ottelun käsiohjelma, lehtimainos, kausijulkaisu ja kausikortti, sekä uudistettiin verkkosivuston ulkoasu. Uudistetut markkinointimateriaalit kiinnittivät yleisön huomion hyvin ja antoivat seuran toiminnasta entistä ammattimaisemman kuvan.
Työssä perehdyttiin yritysten ja yhteisöjen visuaalisen ilmeen luomiseen. Tutkittiin graafisen suunnittelun perusperiaatteita, kuten esimerkiksi värien käyttöä, typografiaa ja sommittelua. Vertailtiin graafisen suunnittelun eroavaisuuksia painetussa- ja digitaalisessa mediassa.
Projektin tärkeimpänä tuloksena syntyi seuran uusi visuaalinen ilme. Seuran uudesta visuaalisesti ilmeestä saatiin selkeä ja yhtenäinen. Visuaalisen ilmeen uudistamisen konkreettisena tuloksena syntyi visuaalinen ohjeistus. Ohjeistuksen pohjalta toteutettiin seuralle ottelujuliste, ottelun käsiohjelma, lehtimainos, kausijulkaisu ja kausikortti, sekä uudistettiin verkkosivuston ulkoasu. Uudistetut markkinointimateriaalit kiinnittivät yleisön huomion hyvin ja antoivat seuran toiminnasta entistä ammattimaisemman kuvan.