Digioppaan laatiminen Otavamedian Kotiliesi.fi ja Ruoka.fi -verkkopalvelujen avustajille
Toivonen, Emmi (2017)
Toivonen, Emmi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510212
Tiivistelmä
Tämän produktimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tuottaa Otavamedian Kotiliesi.fi ja Ruoka.fi -verkkopalveluiden avustajille opas, jonka avulla työskentely toimituksen ulkopuolella onnistuu helpommin. Verkkosivustojen sisällöntuotannossa ja päivittämisessä käytetään toimituksen ulkopuolisia avustajia, jotka vaihtuvat aika ajoin. Avustajien saaman suullisen perehdytyksen tueksi kaivattiin kirjallista materiaalia, joka tehostaisi työskentelyä.
Tavoitteeksi oppaalle asetettiin selkeän ohjeistuksen luominen, johon tukeutuen uusien avustajien olisi helppo työskennellä ja oppia järjestelmän rutiinit. Tavoitteena oli myös vähentää avustajilta tulevien yhteydenottojen määrää, kun he kohtasivat ongelmia WordPressillä työskennellessään. Ohjeistuksella pyrittiin vastaamaan yleisimpiin ongelmiin, joita avustajat kohtasivat työssään. Tätä kautta yhdeksi tavoitteeksi työlle muodostui myös työn tehostaminen.
Oppaan sisältö suunniteltiin yhteistyössä verkkopalveluiden tuottajien kanssa joulukuussa 2015 ja se keskittyy hyvin pitkälti julkaisualusta WordPressin käyttöön liittyviin ohjeisiin. Muita oppaassa käsiteltäviä aiheita olivat yksinkertainen kuvankäsittely, Otavamedian sähköisen arkiston käyttö sekä verkkokirjoittaminen.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli perehdyttäminen ja sen suunnittelu. Lisäksi teoriaosuudessa avataan lyhyesti oppaan kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten digitaalinen viestintä, WordPress sekä hakukoneoptimointi.
Oppaan suunnitteluprosessi alkoi loppuvuodesta 2015 ja valmis opas jätettiin toimitukselle joulukuussa 2016. Vaikka oppaan alkuperäinen kohderyhmä oli avustajat, soveltuu opas tietyin sovelluksin myös toimituksen sisäiseen sekä sivustojen bloggareiden käyttöön. Työn kolmannessa luvussa käsitellään tarkemmin oppaan syntyprosessi sekä siihen liittyvät haasteet.
Valmis opas on ollut paljon toimituksen käytössä, joten jatkokehitystä varten olisi hyödyllistä luoda oma, erillinen opas toimituksen sisäiseen käyttöön. Tällöin saataisiin kohderyhmän lähtökohdista luotu opas, joka vastaisi paremmin heidän tarpeisiinsa.
Tavoitteeksi oppaalle asetettiin selkeän ohjeistuksen luominen, johon tukeutuen uusien avustajien olisi helppo työskennellä ja oppia järjestelmän rutiinit. Tavoitteena oli myös vähentää avustajilta tulevien yhteydenottojen määrää, kun he kohtasivat ongelmia WordPressillä työskennellessään. Ohjeistuksella pyrittiin vastaamaan yleisimpiin ongelmiin, joita avustajat kohtasivat työssään. Tätä kautta yhdeksi tavoitteeksi työlle muodostui myös työn tehostaminen.
Oppaan sisältö suunniteltiin yhteistyössä verkkopalveluiden tuottajien kanssa joulukuussa 2015 ja se keskittyy hyvin pitkälti julkaisualusta WordPressin käyttöön liittyviin ohjeisiin. Muita oppaassa käsiteltäviä aiheita olivat yksinkertainen kuvankäsittely, Otavamedian sähköisen arkiston käyttö sekä verkkokirjoittaminen.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli perehdyttäminen ja sen suunnittelu. Lisäksi teoriaosuudessa avataan lyhyesti oppaan kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten digitaalinen viestintä, WordPress sekä hakukoneoptimointi.
Oppaan suunnitteluprosessi alkoi loppuvuodesta 2015 ja valmis opas jätettiin toimitukselle joulukuussa 2016. Vaikka oppaan alkuperäinen kohderyhmä oli avustajat, soveltuu opas tietyin sovelluksin myös toimituksen sisäiseen sekä sivustojen bloggareiden käyttöön. Työn kolmannessa luvussa käsitellään tarkemmin oppaan syntyprosessi sekä siihen liittyvät haasteet.
Valmis opas on ollut paljon toimituksen käytössä, joten jatkokehitystä varten olisi hyödyllistä luoda oma, erillinen opas toimituksen sisäiseen käyttöön. Tällöin saataisiin kohderyhmän lähtökohdista luotu opas, joka vastaisi paremmin heidän tarpeisiinsa.