Tutkimusmatka kohti pyhää esiintyjää
Gustafsson, Camilla (2010)
Gustafsson, Camilla
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206627
Tiivistelmä
Kirjallinen lopputyöni on itsereflektoiva tutkielma taiteellisesta opinnäytetyöstäni, jonka suoritin Musigangs-musikaalin koreografina syksyllä 2009. Käsittelen kokemusta kuin se olisi ollut tutkimusmatka itselleni ja tanssijoille. Tällä matkalla henkilökohtaisena oppaanani toimi puolalainen ohjaaja ja teatteriuudistaja Jerzy Grotowski. Grotowskin kehittämä termi ”pyhä näyttelijä” sai minut kiinnostumaan, miten löytäisin pyhän esiintyjän musikaalin tanssijoista. Nimitys “pyhä näyttelijä” viittaa siihen, että harjoituksissa ja näyttämöllä näyttelijän tulee olla valmistautunut täydelliseen rehellisyyteen itsensä suhteen.
Grotowskin kirjallisuuden lisäksi olen käyttänyt lähdemateriaalina sosiaalipsykologian oppikirjaa sekä amerikkalaisen ohjaajan, Anne Bogartin, kirjoituksia teatterista ja taiteesta. Näiden lisäksi tanssijoille tehdyt kyselyt täydentävät lähdeaineistoa ja tutkimusmateriaalia. Työ sisältää päiväkirjamerkintöjä harjoituksista sekä otteita tanssijoiden kirjoittamista ajatuksista harjoitusten jälkeen.
Esittelen työssäni joitain Jerzy Grotowskin teatterinäkemyksiä ja pohdin niiden soveltuvuutta koreografian työstämiseen. Grotowskin innoittamana kehittelin tanssijoille liikeimprovisaatioita, joissa pyrittäisiin itsensä rehelliseen tutkailuun. Harjoituspäiväkirjan avulla tein huomioita tanssijoiden tuottamasta liikkeestä ja harjoitusten vaikutuksista ryhmään ja sen yksilöihin. Henkilökohtaisten kokemusten käsittely tehtävissä sai minut miettimään ohjaajan valtaa ja vastuuta.
Grotowskin kirjallisuuden lisäksi olen käyttänyt lähdemateriaalina sosiaalipsykologian oppikirjaa sekä amerikkalaisen ohjaajan, Anne Bogartin, kirjoituksia teatterista ja taiteesta. Näiden lisäksi tanssijoille tehdyt kyselyt täydentävät lähdeaineistoa ja tutkimusmateriaalia. Työ sisältää päiväkirjamerkintöjä harjoituksista sekä otteita tanssijoiden kirjoittamista ajatuksista harjoitusten jälkeen.
Esittelen työssäni joitain Jerzy Grotowskin teatterinäkemyksiä ja pohdin niiden soveltuvuutta koreografian työstämiseen. Grotowskin innoittamana kehittelin tanssijoille liikeimprovisaatioita, joissa pyrittäisiin itsensä rehelliseen tutkailuun. Harjoituspäiväkirjan avulla tein huomioita tanssijoiden tuottamasta liikkeestä ja harjoitusten vaikutuksista ryhmään ja sen yksilöihin. Henkilökohtaisten kokemusten käsittely tehtävissä sai minut miettimään ohjaajan valtaa ja vastuuta.