Uuden digitaalisen työhyvinvointipalvelun kehittäminen eläkevakuutusyhtiön asiakkaille
Heikinmaa, Mari (2017)
Heikinmaa, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410091
Tiivistelmä
Sairauspoissaolojen, työkyvyttömyyseläkkeiden, työtapaturmien ja näihin liittyvän sairaanhoidon ja alentuneen työkyvyn kustannukset ovat Suomessa 40 miljardia euroa vuodessa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä uusia digitaalisia työhyvinvointipalveluita työeläkevakuutusyhtiö Etera voi tulevaisuudessa tarjota asiakkailleen ja asiakasyritysten työntekijöille eli vakuutetuille. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon uusia ideoita sekä palvelukonsepti uudelle digitaaliselle työhyvinvointipalvelulle eläkevakuutusyhtiön asiakkaan palveluprosessiin palvelumuotoilun avulla. Tarkoituksena oli tunnistaa yksilöiden piilevät, tiedostamattomat tarpeet, sekä löytää kokonaan uusia ajatuksia ja ideoita palvelulle, joka vastaa nykyajan haasteeseen jaksaa työkykyisenä eläkeikään saakka.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu työhyvinvoinnista, digitaalisesta palvelukehityksestä sekä asiakasymmärryksestä. Työn viitekehyksenä käytetään toimintatutkimusta ja menetelmänä toimintatutkimuksen sisällä palvelumuotoilua, koska palvelumuotoilu tarjoaa prosessin ja sopivia menetelmiä, joilla voidaan helposti luoda ja testata palvelukonsepteja.
Työ koostuu kolmesta kehittämissyklistä. Ensimmäisessä syklissä työhyvinvoinnin asiakasymmärrystä kasvatettiin haastatteluiden avulla. Haastatteluiden perusteella syntyi käyttäjäpersoonat, joita hyödynnettiin työn toisessa kehittämissyklissä, jonka tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon uusia palveluideoita työhyvinvointiaiheen ympärille. Toisen kehittämissyklin menetelmänä käytettiin osallistamista, ideakilpailua ja työpajatyöskentelyä. Näiden perusteella syntyi johtopäätös kehittämistyössä pavelukonseptoitavasta uudesta digitaalinen palvelusta, jota työn kolmannessa syklissä prototypoitiin ja testattiin käyttäjillä.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi 81 uutta palveluideaa kohdeyritykselle sekä uusi palvelukonsepti. Palvelukonseptissa kuvattiin vakuutetuille suunnattu mobiilipalvelu, joka motivoi ja kannustaa huolehtimaan itsestään kokonaisuutena ja parantaa näin jaksamista myös työssä. Konsepti vastaa osaltaan syvähaastatteluissa ilmenneeseen haasteeseen, jossa ihmiset kokevat, ettei heillä ole välttämättä olemassa järkeviä kanavia ilmaista huolta omasta tai työkaverin väsymyksen oireista.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä uusia digitaalisia työhyvinvointipalveluita työeläkevakuutusyhtiö Etera voi tulevaisuudessa tarjota asiakkailleen ja asiakasyritysten työntekijöille eli vakuutetuille. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon uusia ideoita sekä palvelukonsepti uudelle digitaaliselle työhyvinvointipalvelulle eläkevakuutusyhtiön asiakkaan palveluprosessiin palvelumuotoilun avulla. Tarkoituksena oli tunnistaa yksilöiden piilevät, tiedostamattomat tarpeet, sekä löytää kokonaan uusia ajatuksia ja ideoita palvelulle, joka vastaa nykyajan haasteeseen jaksaa työkykyisenä eläkeikään saakka.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu työhyvinvoinnista, digitaalisesta palvelukehityksestä sekä asiakasymmärryksestä. Työn viitekehyksenä käytetään toimintatutkimusta ja menetelmänä toimintatutkimuksen sisällä palvelumuotoilua, koska palvelumuotoilu tarjoaa prosessin ja sopivia menetelmiä, joilla voidaan helposti luoda ja testata palvelukonsepteja.
Työ koostuu kolmesta kehittämissyklistä. Ensimmäisessä syklissä työhyvinvoinnin asiakasymmärrystä kasvatettiin haastatteluiden avulla. Haastatteluiden perusteella syntyi käyttäjäpersoonat, joita hyödynnettiin työn toisessa kehittämissyklissä, jonka tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon uusia palveluideoita työhyvinvointiaiheen ympärille. Toisen kehittämissyklin menetelmänä käytettiin osallistamista, ideakilpailua ja työpajatyöskentelyä. Näiden perusteella syntyi johtopäätös kehittämistyössä pavelukonseptoitavasta uudesta digitaalinen palvelusta, jota työn kolmannessa syklissä prototypoitiin ja testattiin käyttäjillä.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi 81 uutta palveluideaa kohdeyritykselle sekä uusi palvelukonsepti. Palvelukonseptissa kuvattiin vakuutetuille suunnattu mobiilipalvelu, joka motivoi ja kannustaa huolehtimaan itsestään kokonaisuutena ja parantaa näin jaksamista myös työssä. Konsepti vastaa osaltaan syvähaastatteluissa ilmenneeseen haasteeseen, jossa ihmiset kokevat, ettei heillä ole välttämättä olemassa järkeviä kanavia ilmaista huolta omasta tai työkaverin väsymyksen oireista.