Sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus markkinointiviestinnässä : E-kirjan suunnitteluprosessi
Kääriäinen, Noora (2017)
Kääriäinen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910717
Tiivistelmä
Monimuotoisessa opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta voitaisiin huomioida paremmin markkinointiviestinnässä. Työssä hyödynnetään lähdekirjallisuutta ja kirjoittajan omaa ammattitaitoa markkinointiviestinnän sisällöntuottajana.
Opinnäyte on työelämälähtöinen: teososa on Dingle Oy:lle aiheesta toteutettava e-kirja, jonka opinnäytetyön tekijä on kirjoittanut. Lisäksi hän on suunnitellut e-kirjan rakenteen. Opinnäytetyössä käydään läpi e-kirjan suunnitteluprosessia sisällön ja rakenteen näkökulmasta. Työssä tutustutaan ePub-formaattiin e-kirjojen julkaisumuotona ja käydään läpi, miten e-kirjan rakenne on suunniteltu hyödyntäen informaatioarkkitehtuuria ja rautalankoja.
Keskeinen johtopäätös liittyy siihen, että markkinointiviestinnän sisällöt ovat pitkälti heteronormatiivisia. Avainasemassa tilanteen parantamiseksi on sellaisten sisältöjen lisääminen, jotka rikkovat heteronormatiivista ideaalia. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan se, ettei heteroista saisi enää viestiä.
Lopputuotoksena syntyi markkinointiviestinnän tekijöille suunnattu e-kirja, jonka tavoitteena on tiedon jakaminen sekä konkreettisten vinkkien antaminen siihen, miten tätä moninaisuutta voidaan huomioida markkinointiviestinnässä paremmin.
E-kirjan ensimmäisestä versiosta tehtiin kysely Dinglellä työskenteleville markkinointiviestinnän tekijöille. Vastausten perusteella e-kirjan aihetta pidettiin tärkeänä markkinointiviestinnän tekijöille ja siitä saatiin konkreettisia vinkkejä moninaisuuden huomioimiseen markkinointiviestinnän tekemisessä. Kyselyn vastauksia hyödynnettiin e-kirjan lopullisen version muokkauksissa.
Opinnäyte on työelämälähtöinen: teososa on Dingle Oy:lle aiheesta toteutettava e-kirja, jonka opinnäytetyön tekijä on kirjoittanut. Lisäksi hän on suunnitellut e-kirjan rakenteen. Opinnäytetyössä käydään läpi e-kirjan suunnitteluprosessia sisällön ja rakenteen näkökulmasta. Työssä tutustutaan ePub-formaattiin e-kirjojen julkaisumuotona ja käydään läpi, miten e-kirjan rakenne on suunniteltu hyödyntäen informaatioarkkitehtuuria ja rautalankoja.
Keskeinen johtopäätös liittyy siihen, että markkinointiviestinnän sisällöt ovat pitkälti heteronormatiivisia. Avainasemassa tilanteen parantamiseksi on sellaisten sisältöjen lisääminen, jotka rikkovat heteronormatiivista ideaalia. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan se, ettei heteroista saisi enää viestiä.
Lopputuotoksena syntyi markkinointiviestinnän tekijöille suunnattu e-kirja, jonka tavoitteena on tiedon jakaminen sekä konkreettisten vinkkien antaminen siihen, miten tätä moninaisuutta voidaan huomioida markkinointiviestinnässä paremmin.
E-kirjan ensimmäisestä versiosta tehtiin kysely Dinglellä työskenteleville markkinointiviestinnän tekijöille. Vastausten perusteella e-kirjan aihetta pidettiin tärkeänä markkinointiviestinnän tekijöille ja siitä saatiin konkreettisia vinkkejä moninaisuuden huomioimiseen markkinointiviestinnän tekemisessä. Kyselyn vastauksia hyödynnettiin e-kirjan lopullisen version muokkauksissa.