Helsingin julkinen liikenne ja sen käyttämisen helppous aasialaisen matkailijan näkökulmasta
Tissari, Miro-Aleksi (2017)
Tissari, Miro-Aleksi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111334
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään tutkimus aasialaisten matkailijoiden näkökulmista Helsingin julkiseen liikenteeseen ja sen käyttämisen helppouteen. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelminä käytetään haastattelua kyselylomaketta apua käyttäen, sekä havainnointia.
Tutkimuksen kohderyhmä on aasialaiset matkailijat, mutta eniten keskitytään kiinalaisiin, japanilaisiin ja eteläkorealaisiin, sillä niistä Aasian maista tulee Suomeen eniten matkailijoita. Tutkimusongelman ydinkysymys kuuluu: Miksi aasialaisilla matkailijoilla on vaikeuksia HSL:n lippujen ostossa ja miten sitä voisi helpottaa? Tavoitteena tutkimuksessa on saada selville syyt lippuautomaattien ruuhkautumiselle, sekä mahdolliset muut ongelmat.
HSL on seitsemän kunnan muodostama kuntayhtymä, joka hoitaa Helsingin seudun julkista liikennettä. Helsingin seudulla on monia erilaisia julkisen liikenteen kulkuvälineitä, reittejä, sekä lipputyyppejä. Vyöhykejärjestelmästä johtuen erilaiset lipputyypit voivat olla matkaili-joille jopa kieliongelmia haastavampia. Kuluttajakäyttäytymisessä digitaalisuus on tulossa entistä vahvemmin esille, etenkin Aasiassa, jossa myös ulkomaanmatkailu on noussut his-toriallisen suosituksi ja kasvaa edelleen.
Aineistonkeruu toteutettiin Helsingissä huhtikuun 2017 lopussa ja toukokuun alussa, kuutena eri päivänä. Kyselyyn oli vaikea saada osallistujia, jonka takia otoskoko jäi vajaaseen kahteen kolmasosaan tavoitellusta 100 vastaajasta. Tuloksista käy ilmi muun muassa QR-koodien suuri suosio vastaajien keskuudessa, vastaajat olivat keskimäärin hyvin kouluttautuneita, sekä heistä 94,9 % oli käyttänyt tai suunnitteli käyttävänsä raitiovaunua.
Kehitysehdotuksia syntyi kolme, jotka ovat lippuautomaattien määrän lisääminen, QR-koodien käyttö lippuautomaattien yhteydessä parempaan tiedotukseen, sekä kylttien lisääminen ja selkeä asettelu.
Tutkimuksen kohderyhmä on aasialaiset matkailijat, mutta eniten keskitytään kiinalaisiin, japanilaisiin ja eteläkorealaisiin, sillä niistä Aasian maista tulee Suomeen eniten matkailijoita. Tutkimusongelman ydinkysymys kuuluu: Miksi aasialaisilla matkailijoilla on vaikeuksia HSL:n lippujen ostossa ja miten sitä voisi helpottaa? Tavoitteena tutkimuksessa on saada selville syyt lippuautomaattien ruuhkautumiselle, sekä mahdolliset muut ongelmat.
HSL on seitsemän kunnan muodostama kuntayhtymä, joka hoitaa Helsingin seudun julkista liikennettä. Helsingin seudulla on monia erilaisia julkisen liikenteen kulkuvälineitä, reittejä, sekä lipputyyppejä. Vyöhykejärjestelmästä johtuen erilaiset lipputyypit voivat olla matkaili-joille jopa kieliongelmia haastavampia. Kuluttajakäyttäytymisessä digitaalisuus on tulossa entistä vahvemmin esille, etenkin Aasiassa, jossa myös ulkomaanmatkailu on noussut his-toriallisen suosituksi ja kasvaa edelleen.
Aineistonkeruu toteutettiin Helsingissä huhtikuun 2017 lopussa ja toukokuun alussa, kuutena eri päivänä. Kyselyyn oli vaikea saada osallistujia, jonka takia otoskoko jäi vajaaseen kahteen kolmasosaan tavoitellusta 100 vastaajasta. Tuloksista käy ilmi muun muassa QR-koodien suuri suosio vastaajien keskuudessa, vastaajat olivat keskimäärin hyvin kouluttautuneita, sekä heistä 94,9 % oli käyttänyt tai suunnitteli käyttävänsä raitiovaunua.
Kehitysehdotuksia syntyi kolme, jotka ovat lippuautomaattien määrän lisääminen, QR-koodien käyttö lippuautomaattien yhteydessä parempaan tiedotukseen, sekä kylttien lisääminen ja selkeä asettelu.