Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian yläkoululeiritys leiriläisten vanhempien silmissä
Pehkonen, Niklas (2017)
Pehkonen, Niklas
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111673
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian yläkoululeiritystä. Yläkoululeiritystä lähestyttiin uudesta näkökulmasta eli leireille osallistuvien nuorten vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia, miten vanhemmat näkevät Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian brändinä, miten he kokevat yläkoululeirityksen ja miten he kokevat jatko-opiskelun mahdollisuutena. Työn avulla pyrittiin tuomaan esille mahdollisia kehittämistarpeita sekä selvittämään, minkälaista toiminta on tällä hetkellä. Opinnäytetyön viitekehyksen luovat mielikuvat sekä ostoprosessi. Mielikuvia on käsitelty laajasti esimerkiksi brändin, imagon ja markkinoinnin näkökulmista. Vastaavasti osto-prosessia on peilattu jatko-opiskelupaikan valintaan ja perehdytty sen kannalta tärkeisiin teoria-osuuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta kyselyssä hyödynnettiin myös avoimia kysymyksiä. Avoimissa kysymyksissä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin sähköisellä, strukturoidulla kyselyllä. Kysely testattiin koeryhmällä ennen varsinaista tutkimusta. Varsinainen tutkimus lähetettiin vanhemmille sähköpostin avulla. Aikaa tutkimukseen vastaamiseen oli annettu kuukausi ja kyselystä muistutettiin uudestaan ennen kyselyajan loppumista. Kysely oli jaettu viiteen eri osioon: taustatietoihin, Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian imagoon, tiedottamiseen, yläkoululeiritykseen sekä jatko-opiskeluun.
Tutkimustuloksien perusteella vastaajat kokivat yleisesti toiminnan positiiviseksi. Imagollisen osion avulla pystyttiin näkemään, mikä on Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian imago vanhempien keskuudessa tällä hetkellä. Imagoon ja tiedottamiseen liittyvien osioiden avulla pystytään tulevaisuudessa suunnittelemaan markkinointia sekä kohdistamaan markkinointia paremmin halutuille kohderyhmille. Tutkimustuloksien avulla myös havaittiin, mitkä yläkoululeirityksen osa-alueet ovat nykyisellään koettu huonoimmiksi. Saatujen tutkimustulosten perusteella mikään osa-alue ei kuitenkaan ole huonolla tasolla, sillä yksittäiset osa-alueet pärjäsivät kyselyssä vain hieman muita osa-alueita heikommin. Tutkimuksessa saavutettiin myös hyviä kehitysideoita, joita voidaan tulevaisuudessa hyödyntää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta kyselyssä hyödynnettiin myös avoimia kysymyksiä. Avoimissa kysymyksissä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin sähköisellä, strukturoidulla kyselyllä. Kysely testattiin koeryhmällä ennen varsinaista tutkimusta. Varsinainen tutkimus lähetettiin vanhemmille sähköpostin avulla. Aikaa tutkimukseen vastaamiseen oli annettu kuukausi ja kyselystä muistutettiin uudestaan ennen kyselyajan loppumista. Kysely oli jaettu viiteen eri osioon: taustatietoihin, Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian imagoon, tiedottamiseen, yläkoululeiritykseen sekä jatko-opiskeluun.
Tutkimustuloksien perusteella vastaajat kokivat yleisesti toiminnan positiiviseksi. Imagollisen osion avulla pystyttiin näkemään, mikä on Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian imago vanhempien keskuudessa tällä hetkellä. Imagoon ja tiedottamiseen liittyvien osioiden avulla pystytään tulevaisuudessa suunnittelemaan markkinointia sekä kohdistamaan markkinointia paremmin halutuille kohderyhmille. Tutkimustuloksien avulla myös havaittiin, mitkä yläkoululeirityksen osa-alueet ovat nykyisellään koettu huonoimmiksi. Saatujen tutkimustulosten perusteella mikään osa-alue ei kuitenkaan ole huonolla tasolla, sillä yksittäiset osa-alueet pärjäsivät kyselyssä vain hieman muita osa-alueita heikommin. Tutkimuksessa saavutettiin myös hyviä kehitysideoita, joita voidaan tulevaisuudessa hyödyntää.