Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kestävä kehitys hevosalan ammatillisessa oppilaitoksessa : Case: Kpedu Kaustisen toimipaikka

Olkinuora, Reetta (2017)

 
Avaa tiedosto
Olkinuora_Reetta.pdf (2.169Mt)
Lataukset: 


Olkinuora, Reetta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612524
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on tunnettu terminä vain reilu kaksikymmentä vuotta, mutta sen juuret menevät syvemmälle hevostalouden perinteisiin. Kestävään kehitykseen yhdistetään ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kult-tuurinen näkökulma, ja nämä kaikki yhdessä muodostavat ajatuksen oppilaitoksen kestävästä kehityksestä.

Suomessa kestävän kehityksen edistämistä johtaa valtioneuvoston asettama kestävän kehityksen toimikunta, joka on laatinut muun muassa kansallisen kestävän kehityksen strategian, joka edesauttaa maailmanlaajui-sen kestävän kehityksen toimintaohjelman eli Agenda 2030:n toimeenpanoa Suomessa. Kansallinen kestävän kehityksen strategia on uudistunut kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseksi, Sitoumus 2050, johon voivat osallistua niin oppilaitokset, yritykset kuin yksityiset henkilötkin.

Kestävä kehitys sisältyy moniin oppilaitosten toimintaa sääteleviin asiakirjoihin ja ohjeisiin. Muun muassa ammatillisen koulutuksen laadunhallintasuosituksessa (Opetushallitus 2008) suositellaan kestävän kehityksen ohjelman laatimista ja kestävän kehityksen sisällyttämistä kaikkeen toimintaan. Kestävä kehitys kuuluu myös kaikkien ammatillisten perustutkintojen tutkinnon perusteisiin.

Ammatillinen koulutus voi saada ulkoisen tunnustuksen kestävän kehityksen toiminnasta OKKA-säätiön myöntämällä Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatilla.

Oppilaitosten kestävän kehityksen toiminta voidaan käynnistään niin, että nimetään oppilaitokselle kestävän kehityksen työryhmä ja laaditaan työryhmän johdolla oppilaitoksen tavoitteisiin sopiva kestävän kehityksen ohjelma teemoineen. Teemoille laaditaan tavoitteet ja toimenpiteet, tehdään alkukartoitukset, toteutetaan toimintaa ja lopuksi tehdään teeman tavoitteeseen liittyen loppukartoitus. Itsearviointi toteuteaan kolmivai-heisena ja samalla kerätään kehittämisideoita.

Tässä opinnäytetyössä laaditaan kestävän kehityksen ohjelma ja toteutetaan kestävän kehityksen toiminnan itsearviointi hevosalan ammatillisessa oppilaitoksessa tavoitteena sertifioida oppilaitoksen kestävän kehityk-sen toiminta OKKA-säätiön mallin mukaisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste