Naantalin Kultaranta Resort Oy : lähiruokaa ravintolan ruokalistoille
Väänänen, Kaisa (2017)
Väänänen, Kaisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Naantalin Kultaranta Resort Oy. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää yritystä hyödyntämään enemmän lähiruo-kaa ravintolansa ruokalistoilla.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ruokalistojen suunnittelua, elämyksen tuotta-mista, lähiruokatuotteen vahvuuksia, lähiruoan tarjoajia Naantalissa ja Varsi-naisSuomen ruokakulttuuria.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvit-tää Varsinais-Suomen alueelta mahdollisia lähiruoantuottajia, joita Naantalin Kultaranta Resort Oy voi hyödyntää suunnitellessaan ravintolansa ruokalistoja. Vakioasiakkaille ja henkilökunnalle suunnatussa kartoittavassa haastattelussa selvitettiin heidän näkemyksiään lähiruoasta ja sen merkityksestä yrityksen imagolle.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ravintolan käyttöön lista alueen lähiruokatuotta-jista sekä esimerkkiruokalista siitä, miten ravintola voisi tuoda esille lähiruoka-tuottajien tuotteita tarinan muodossa ja näin kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja luotettavuutta palvelujen tarjoajana. Haastattelun tuloksena oli, että asiakkaat pitivät erittäin tärkeänä lähiruokatuotteiden saatavuutta ravintolan ruokalistoilla.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ruokalistojen suunnittelua, elämyksen tuotta-mista, lähiruokatuotteen vahvuuksia, lähiruoan tarjoajia Naantalissa ja Varsi-naisSuomen ruokakulttuuria.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvit-tää Varsinais-Suomen alueelta mahdollisia lähiruoantuottajia, joita Naantalin Kultaranta Resort Oy voi hyödyntää suunnitellessaan ravintolansa ruokalistoja. Vakioasiakkaille ja henkilökunnalle suunnatussa kartoittavassa haastattelussa selvitettiin heidän näkemyksiään lähiruoasta ja sen merkityksestä yrityksen imagolle.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ravintolan käyttöön lista alueen lähiruokatuotta-jista sekä esimerkkiruokalista siitä, miten ravintola voisi tuoda esille lähiruoka-tuottajien tuotteita tarinan muodossa ja näin kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja luotettavuutta palvelujen tarjoajana. Haastattelun tuloksena oli, että asiakkaat pitivät erittäin tärkeänä lähiruokatuotteiden saatavuutta ravintolan ruokalistoilla.