"Ei tarvii peitellä tilannetta ja kiillottaa pintaa" : varhainen tuki päiväkodeissa tamperelaisten vanhempien kokemana
Niemelä, Niina; Pietilä, Tuuli (2017)
Niemelä, Niina
Pietilä, Tuuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia varhaisen tuen toteutumisesta Tampereen päivähoidossa. Tavoitteena oli myös kartoittaa, mikä on vanhempien näkökulmasta päiväkodin rooli perheiden tukemisessa. Pyrkimyksenä oli vanhempien näkökulman näkyväksi tuomisen kautta löytää kehittämiskohteita päivähoidon rooliin ehkäisevässä lastensuojelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja aineisto kerättiin kahtena erillisenä ajanjaksona syksyllä 2016. Kyselyn kohderyhmänä olivat tamperelaisten päiväkotilasten vanhemmat. Kyselykutsut toimitettiin vanhemmille päiväkotien kautta ja kyselyyn osallistui vanhempia 12:sta päiväkodista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin e-lomakekyselyä ja opinnäytetyön aineisto koostuu 70:stä vastauksesta. Aineisto analysoitiin vastauksia teemoittelemalla aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Vanhemmilla oli pääosin myönteisiä kokemuksia varhaisen tuen toteutumisesta päiväkodissa ja he kokivat päiväkodin toimivan heidän kumppaninaan lasten kasvatuksessa. Vanhempien oli mahdollista kysyä neuvoa päiväkodin työntekijöiltä ja keskustella heidän kanssaan avoimesti lapseen vaikuttavista asioista. Kasvatuskumppanuuden lisäksi myös asiakaslähtöisyys ja huolen puheeksiotto toteutuivat päiväkodeissa varsin hyvin, mutta näihin liittyi myös erilaisia haasteita.
Päiväkodin tärkeimpinä tehtävinä pidettiin vanhempien työssäkäynnin tai opiskelun mahdollistamista ja ikätovereiden seuran tarjoamista lapsille. Päiväkodin keskeisiä tehtäviä olivat myös virikkeellisen varhaiskasvatuksen tarjoaminen sekä vanhempien jaksamisen ja kasvatustyön tukeminen. Avoin tiedotus oli tärkeää, mutta henkilökohtaisempia asioita ei kuitenkaan haluttu jakaa päiväkodin työntekijöiden kanssa. Toimivan vuorovaikutuksen lisäksi varhaista tukea edisti myös työntekijän ammatillisuus, ymmärtäväisyys ja luotettavuus.
Kuulluksi tulemisen tunne oli vanhemmille tärkeää. Kuulluksi tuleminen ei kuitenkaan ollut tae asioihin puuttumiselle ja toimintatapojen muutokselle. Tärkein ja myös muihin ongelmiin johtava haaste varhaisen tuen toteutumisessa oli päiväkodin työntekijöiden kiire. Vanhemmat kaipasivatkin lisää rauhallisia keskusteluhetkiä työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja aineisto kerättiin kahtena erillisenä ajanjaksona syksyllä 2016. Kyselyn kohderyhmänä olivat tamperelaisten päiväkotilasten vanhemmat. Kyselykutsut toimitettiin vanhemmille päiväkotien kautta ja kyselyyn osallistui vanhempia 12:sta päiväkodista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin e-lomakekyselyä ja opinnäytetyön aineisto koostuu 70:stä vastauksesta. Aineisto analysoitiin vastauksia teemoittelemalla aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Vanhemmilla oli pääosin myönteisiä kokemuksia varhaisen tuen toteutumisesta päiväkodissa ja he kokivat päiväkodin toimivan heidän kumppaninaan lasten kasvatuksessa. Vanhempien oli mahdollista kysyä neuvoa päiväkodin työntekijöiltä ja keskustella heidän kanssaan avoimesti lapseen vaikuttavista asioista. Kasvatuskumppanuuden lisäksi myös asiakaslähtöisyys ja huolen puheeksiotto toteutuivat päiväkodeissa varsin hyvin, mutta näihin liittyi myös erilaisia haasteita.
Päiväkodin tärkeimpinä tehtävinä pidettiin vanhempien työssäkäynnin tai opiskelun mahdollistamista ja ikätovereiden seuran tarjoamista lapsille. Päiväkodin keskeisiä tehtäviä olivat myös virikkeellisen varhaiskasvatuksen tarjoaminen sekä vanhempien jaksamisen ja kasvatustyön tukeminen. Avoin tiedotus oli tärkeää, mutta henkilökohtaisempia asioita ei kuitenkaan haluttu jakaa päiväkodin työntekijöiden kanssa. Toimivan vuorovaikutuksen lisäksi varhaista tukea edisti myös työntekijän ammatillisuus, ymmärtäväisyys ja luotettavuus.
Kuulluksi tulemisen tunne oli vanhemmille tärkeää. Kuulluksi tuleminen ei kuitenkaan ollut tae asioihin puuttumiselle ja toimintatapojen muutokselle. Tärkein ja myös muihin ongelmiin johtava haaste varhaisen tuen toteutumisessa oli päiväkodin työntekijöiden kiire. Vanhemmat kaipasivatkin lisää rauhallisia keskusteluhetkiä työntekijöiden kanssa.