Tapahtumamarkkinointia Training Club kuntosalille
Kainsalo, Susanna; Kantanen, Mireka (2017)
Kainsalo, Susanna
Kantanen, Mireka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612637
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää markkinointitapahtuma tuusulalaiselle kuntosalille Training Clubille. Markkinointitapahtuma TC Spring Action järjestet-tiin 22.4.2017 Tuusulassa kuntosalin omissa tiloissa. Markkinointitapahtuman lisäksi toimeksi-antajalle Training Clubille tehtiin kilpailuanalyysi, jossa verrattiin kuntosalia sen kilpailijoihin.
Kilpailuanalyysin avulla selvitettiin millaisia kuntosaleja Etelä-Tuusulassa on eli ketkä ovat Training Clubin kilpailijoita. Lisäksi tutkittiin Training Clubin markkina-asemaa verrattuna mui-hin saleihin. Tutkimusmenetelminä olivat havainnot eri kuntosaleilla sekä kuntosalien kotisivu-jen vertailu. Tuloksien perusteella luotiin toimeksiantajalle SWOT-analyysi sekä positiointikart-ta. Keskeisiä tuloksia olivat, että Training Clubilla asiakaslähtöisyys, sekä omistajien läsnäolo ovat tärkeitä. Lisäksi Training Clubin palvelut ja laitteet ovat erittäin laadukkaita. Kuitenkin hei-dän tulisi panostaa markkinointiin saadakseen lisää näkyvyyttä sekä kehittää ja selkeyttää heidän omaa visiota, missiota ja arvoja. Opinnäytetyö sisältää myös teoriaa yleisesti kunto-saleista, kilpailusta, markkinoinnista ja tapahtumanjärjestämisestä
Tapahtuman tavoitteena oli lisätä kuntosalin näkyvyyttä Tuusulassa ja sen lähialueilla. Sen tarkoituksena oli laajentaa yrityksen asiakaskuntaa, sekä esitellä yrityksen toimintaa ja tiloja osallistujille ja innostaa heitä liittymään jäseniksi. Lisäksi tavoitteena oli järjestää rento ja ener-ginen kevät-tapahtuma kuntosaliharjoittelusta kiinnostuneille sekä heidän perheille. Tavoitekä-vijämäärä oli noin 200 ja uusia asiakkuuksia kahden tunnin ajalta toivottiin noin 15.
TC Spring Action- tapahtuman markkinoinnissa keskityttiin eniten sosiaaliseen mediaan ja päämarkkinointikanavana oli Facebook. Lisäksi tapahtuman julisteita jaettiin Tuusulassa ja mainos julkaistiin myös Keski-Uusimaa lehden etusivulla. TC Spring Action- tapahtumaan saatiin mukaan Training Clubin aikaisempia yhteiskumppaneita sekä hankittiin uusia. Tapah-tumapäivänä mukana olivat TEHO SPORT, Scitec, Casall, Jungle Juice Bar, Dj Tonza ja valokuvaaja Nurmi. Kaksi tuntiseen tapahtumaan saapui kaikenikäisiä naisia, miehiä, lapsia, perheitä ja kaveriporukoita. Training Club ei ollut aikaisemmin saanut niin paljon näkyvyyttä. Tapahtumassa oli iloinen tunnelma ja uusia asiakkaita saatiin runsaasti yli tavoitteen, vaikka tavoitekävijämäärästä jäätiinkin reippaasti. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen TC Spring Action tapahtumaan ja sitä pohdittiin järjestettävän uudestaan myös tulevaisuudessa.
Kilpailuanalyysin avulla selvitettiin millaisia kuntosaleja Etelä-Tuusulassa on eli ketkä ovat Training Clubin kilpailijoita. Lisäksi tutkittiin Training Clubin markkina-asemaa verrattuna mui-hin saleihin. Tutkimusmenetelminä olivat havainnot eri kuntosaleilla sekä kuntosalien kotisivu-jen vertailu. Tuloksien perusteella luotiin toimeksiantajalle SWOT-analyysi sekä positiointikart-ta. Keskeisiä tuloksia olivat, että Training Clubilla asiakaslähtöisyys, sekä omistajien läsnäolo ovat tärkeitä. Lisäksi Training Clubin palvelut ja laitteet ovat erittäin laadukkaita. Kuitenkin hei-dän tulisi panostaa markkinointiin saadakseen lisää näkyvyyttä sekä kehittää ja selkeyttää heidän omaa visiota, missiota ja arvoja. Opinnäytetyö sisältää myös teoriaa yleisesti kunto-saleista, kilpailusta, markkinoinnista ja tapahtumanjärjestämisestä
Tapahtuman tavoitteena oli lisätä kuntosalin näkyvyyttä Tuusulassa ja sen lähialueilla. Sen tarkoituksena oli laajentaa yrityksen asiakaskuntaa, sekä esitellä yrityksen toimintaa ja tiloja osallistujille ja innostaa heitä liittymään jäseniksi. Lisäksi tavoitteena oli järjestää rento ja ener-ginen kevät-tapahtuma kuntosaliharjoittelusta kiinnostuneille sekä heidän perheille. Tavoitekä-vijämäärä oli noin 200 ja uusia asiakkuuksia kahden tunnin ajalta toivottiin noin 15.
TC Spring Action- tapahtuman markkinoinnissa keskityttiin eniten sosiaaliseen mediaan ja päämarkkinointikanavana oli Facebook. Lisäksi tapahtuman julisteita jaettiin Tuusulassa ja mainos julkaistiin myös Keski-Uusimaa lehden etusivulla. TC Spring Action- tapahtumaan saatiin mukaan Training Clubin aikaisempia yhteiskumppaneita sekä hankittiin uusia. Tapah-tumapäivänä mukana olivat TEHO SPORT, Scitec, Casall, Jungle Juice Bar, Dj Tonza ja valokuvaaja Nurmi. Kaksi tuntiseen tapahtumaan saapui kaikenikäisiä naisia, miehiä, lapsia, perheitä ja kaveriporukoita. Training Club ei ollut aikaisemmin saanut niin paljon näkyvyyttä. Tapahtumassa oli iloinen tunnelma ja uusia asiakkaita saatiin runsaasti yli tavoitteen, vaikka tavoitekävijämäärästä jäätiinkin reippaasti. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen TC Spring Action tapahtumaan ja sitä pohdittiin järjestettävän uudestaan myös tulevaisuudessa.