Lastensuojelun sijaishuoltoyksikön omaohjaajien vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen
Aulu, Jarmo (2017)
Aulu, Jarmo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213349
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia lastensuojelulaitoksessa työskentelevien omaohjaajien näkemyksiä vuorovaikutustaidoista ja erityisesti saada selville kehittä-vätkö he omia vuorovaikutustaitojaan ja millä tavoin. Työelämäyhteytenäni oli Länsi-Suomessa sijaitseva yksityinen lastensuojelulaitos. Tutkimusaineiston ke-räsin sähköpostitse kyselylomakkeilla. Kyselyyn vastasi seitsemän omaohjaajana toimivaa lastensuojelutyöntekijää. Aineiston keruu tapahtui marraskuussa 2014.
Johdannossa käyn läpi yleisesti sosiaalialan työtä ja avaan jo hieman tutkimuksen kontekstia. Toinen luku käsittelee tutkimuksen tarkoitusta, toteutusta ja tutki-muskysymyksiä. Kolmosluvussa esittelen laajemmin kontekstia, jossa paneudun lastensuojelun periaatteisiin ja sitä ohjaavaan lainsäädäntöön sekä omaohjaaja -menetelmään. Teoriaosuudessa käsittelen yleisesti vuorovaikutusta eri näkökul-mista ja tarkastelen omaohjaajan ja nuoren välistä vuorovaikutusta. Lopuksi kerron tutkimuksen tuloksista ja teen niiden pohjalta yhteenvedon.
Opinnäytetyöstäni nousee esiin omaohjaajien näkemys siitä, että vuorovaikutus on tärkeää lasten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen ovat keskeisessä osassa las-tensuojelutyössä. Näyttää siltä, että toimivan vuorovaikutussuhteen muodostumi-nen omaohjaajan ja nuoren välille ei ole itsestäänselvyys, vaan joskus se voi olla pitkä ja haastava prosessi.
Johdannossa käyn läpi yleisesti sosiaalialan työtä ja avaan jo hieman tutkimuksen kontekstia. Toinen luku käsittelee tutkimuksen tarkoitusta, toteutusta ja tutki-muskysymyksiä. Kolmosluvussa esittelen laajemmin kontekstia, jossa paneudun lastensuojelun periaatteisiin ja sitä ohjaavaan lainsäädäntöön sekä omaohjaaja -menetelmään. Teoriaosuudessa käsittelen yleisesti vuorovaikutusta eri näkökul-mista ja tarkastelen omaohjaajan ja nuoren välistä vuorovaikutusta. Lopuksi kerron tutkimuksen tuloksista ja teen niiden pohjalta yhteenvedon.
Opinnäytetyöstäni nousee esiin omaohjaajien näkemys siitä, että vuorovaikutus on tärkeää lasten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen ovat keskeisessä osassa las-tensuojelutyössä. Näyttää siltä, että toimivan vuorovaikutussuhteen muodostumi-nen omaohjaajan ja nuoren välille ei ole itsestäänselvyys, vaan joskus se voi olla pitkä ja haastava prosessi.