Metsänhoitoyhdistyksen palveluiden markkinointi : Case: Taimikon varhaisperkaus
Rekonen, Eetu (2010)
Rekonen, Eetu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047670
Tiivistelmä
Etelä-Pohjanmaan metsäkeskuksen alueella järjestettiin vuonna 2009 taimikon varhaisperkauskilpailu, jossa metsänomistajia aktivoitiin suorittamaan taimikon varhaisperkausta. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka metsänhoitoyhdistys Keskipohjan alueella hoidettiin markkinointikampanja ja millaisin tuloksin. Kyselytutkimukseen vastasivat metsänhoitoyhdistys Keskipohjan metsäneuvojat. Kyselystä saatiin pohjaa näkemyksille metsänhoitoyhdistyksen toiminnasta.
Tulokset osoittavat taimikoiden varhaisperkausten lisääntyneen ja sitä pidetään tärkeänä metsän tulevaisuuden kannalta. Markkinointi koetaan metsäneuvojien toimessa tärkeänä ja hyvät markkinointitaidot lisäävät toimeksiantoja. Ajanpuute heikentää riittävää markkinointia metsänhoitoyhdistyksen metsäneuvojalla.
Metsänhoitoyhdistyksen toimintakenttä on laaja. Tässä työssä pohditaan erityisesti metsänhoitoyhdistyksen markkinointia eri tilanteissa. Työn taustalla on kesällä 2009 suoritettu taimikon varhaisperkauskilpailu ja sen markkinointi, mutta metsänhoitoyhdistyksen markkinointia käsitellään laajemminkin. Työ kertoo laajemmin metsänhoitoyhdistyksen toiminnasta, markkinoiden erityispiirteistä ja työn haastavuudesta.
Työssä tuodaan esille myös ajatuksia metsäpolitiikan ja metsänhoitoyhdistyksen markkinoinnin sekä neuvonnan kehittämiseksi. Tarkoituksena on painottaa markkinoinnin ja markkinointitaitojen tärkeyttä metsänhoitoyhdistyksen asiakaspalvelutyössä.
Tulokset osoittavat taimikoiden varhaisperkausten lisääntyneen ja sitä pidetään tärkeänä metsän tulevaisuuden kannalta. Markkinointi koetaan metsäneuvojien toimessa tärkeänä ja hyvät markkinointitaidot lisäävät toimeksiantoja. Ajanpuute heikentää riittävää markkinointia metsänhoitoyhdistyksen metsäneuvojalla.
Metsänhoitoyhdistyksen toimintakenttä on laaja. Tässä työssä pohditaan erityisesti metsänhoitoyhdistyksen markkinointia eri tilanteissa. Työn taustalla on kesällä 2009 suoritettu taimikon varhaisperkauskilpailu ja sen markkinointi, mutta metsänhoitoyhdistyksen markkinointia käsitellään laajemminkin. Työ kertoo laajemmin metsänhoitoyhdistyksen toiminnasta, markkinoiden erityispiirteistä ja työn haastavuudesta.
Työssä tuodaan esille myös ajatuksia metsäpolitiikan ja metsänhoitoyhdistyksen markkinoinnin sekä neuvonnan kehittämiseksi. Tarkoituksena on painottaa markkinoinnin ja markkinointitaitojen tärkeyttä metsänhoitoyhdistyksen asiakaspalvelutyössä.