Yrityksen kannattavuuden parantaminen laadunhallintajärjestelmän avulla
Jokinen, Matti (2017)
Jokinen, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082314509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082314509
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olevan organisaation kannattavuuden heikkenemisen johdosta nähtiin tarve ISO 9001 -laatustandardin vaatimukset täyttävän laatujärjestelmän perustamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pystytään luomaan tarpeeksi monipuolinen ja ISO 9001:2015 laatujärjestelmävaatimukset täyttävä sekä samaan aikaan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, käsikirja ohjaamaan organisaation liiketoimintaa.
Tutkimuksessa perehdytään organisaation liiketoimintaan, siihen liittyviin ilmiöihin ja mekanismeihin. Tutkimuksen tiedonhaku on sopivassa suhteessa luettua teoriaa, empiiristä havainnointia jo kuuden vuoden ajalta kohdeorganisaatiosta, haastatteluja, asiakastyytyväisyystutkimuksia ja organisaation taloustietoihin perehtymistä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi organisaatiolle toimintakäsikirja, jossa kuvaillaan organisaation parhaat toimintatavat ja miten niitä tulee kehittää jatkuvasti. Noudattamalla luotua laatukäsikirjaa, organisaation toiminta tulee tehostumaan, yhtenäistymään ja kannattavuus paranemaan.
Tutkimuksessa perehdytään organisaation liiketoimintaan, siihen liittyviin ilmiöihin ja mekanismeihin. Tutkimuksen tiedonhaku on sopivassa suhteessa luettua teoriaa, empiiristä havainnointia jo kuuden vuoden ajalta kohdeorganisaatiosta, haastatteluja, asiakastyytyväisyystutkimuksia ja organisaation taloustietoihin perehtymistä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi organisaatiolle toimintakäsikirja, jossa kuvaillaan organisaation parhaat toimintatavat ja miten niitä tulee kehittää jatkuvasti. Noudattamalla luotua laatukäsikirjaa, organisaation toiminta tulee tehostumaan, yhtenäistymään ja kannattavuus paranemaan.