IMAGON MUODOSTUMINEN KULTTUURITAPAHTUMASSA : Case: Arktisen Upeeta -elokuvafestivaali
Pola, Heikki (2009)
Pola, Heikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047723
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaisia mielikuvia ihmisillä on Jyväskylässä järjestettävästä Arktisen Upeeta -elokuvafestivaalista sekä millaisena sen imago koetaan. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli toimia kehittämishankkeena, joka antaisi suuntaviivoja ja kehittämisideoita festivaalin tulevaisuutta varten.
Tutkimus toteutettiin nettipohjaisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn lähetettiin sähköpostitse vastauspyyntöjä festivaalille aiemmin osallistuneille henkilöille ja siihen oli mahdollista vastata myös Arktisen Upeeta -festivaalin kotisivuilla. Inter-net-kyselyn uskottiin tavoittavan mahdollisimman monta vastaajaa sen helpon tavoi-tettavuuden takia. Kyselylomakkeeseen otettiin mukaan tarkoin harkitut ja vali-koidut kysymykset, joista koettiin olevan suurin hyöty festivaalin imagon selvittä-misessä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että festivaalin imagoa pidetään pohjoismaisena, mielenkiintoisena, tunnelmallisena ja ainutlaatuisena. Näiden tulosten pohjalta voi-tiin päätellä, että festivaali on onnistunut luomaan ihmisille halutunlaisia mielikuvia ja festivaalin imago nähdään sen profiilin mukaisena. Tulokset osoittivat myös, että tapahtuman tunnettuudessa on kehittämisen varaa. Tutkimuksesta saadut tulokset auttavat festivaalia sen tulevaisuuden suunnittelussa ja antavat tärkeitä suuntaviivoja sen imagon kehittymiselle.
Tutkimus toteutettiin nettipohjaisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn lähetettiin sähköpostitse vastauspyyntöjä festivaalille aiemmin osallistuneille henkilöille ja siihen oli mahdollista vastata myös Arktisen Upeeta -festivaalin kotisivuilla. Inter-net-kyselyn uskottiin tavoittavan mahdollisimman monta vastaajaa sen helpon tavoi-tettavuuden takia. Kyselylomakkeeseen otettiin mukaan tarkoin harkitut ja vali-koidut kysymykset, joista koettiin olevan suurin hyöty festivaalin imagon selvittä-misessä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että festivaalin imagoa pidetään pohjoismaisena, mielenkiintoisena, tunnelmallisena ja ainutlaatuisena. Näiden tulosten pohjalta voi-tiin päätellä, että festivaali on onnistunut luomaan ihmisille halutunlaisia mielikuvia ja festivaalin imago nähdään sen profiilin mukaisena. Tulokset osoittivat myös, että tapahtuman tunnettuudessa on kehittämisen varaa. Tutkimuksesta saadut tulokset auttavat festivaalia sen tulevaisuuden suunnittelussa ja antavat tärkeitä suuntaviivoja sen imagon kehittymiselle.