Visuaalinen konseptisuunnitelma : Case PUREmode
Maijala, Milla (2017)
Maijala, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615418
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkin visuaalisen konseptisuunnittelun vaiheita case-esimerkin avulla. Työn toimeksiantajana toimi viisihenkinen tanssiryhmä PUREmode. Tutkimustehtävänä oli tuottaa mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus visuaalisesta konseptisuunnitelmasta toimeksiantajan tarpeita varten. Tavoitteenani on suunnitella ja valmistaa esiintymisasut tanssiryhmälle vuoden 2017 aikana. Olen kuitenkin rajannut vaatetussuunnitteluun kuuluvan osuuden tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Opinnäytetyö on toteutettu muotoilun alan vaatetussuunnittelijan näkökulmasta.
Hankkeen yhteyshenkilönä toimi ryhmän tuottaja ja viestintäkoordinaattori Reetta-Kaisa Pulkkinen, joka työsti samanaikaisesti omassa opinnäytetyössään sosiaalisen median viestintäsuunnitelmaa. Tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajan viestinnällinen ja visuaalinen ilme yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sosiaalisen median kanavilla. Kerron tässä tutkimuksessa lyhyesti brändistä, imagosta, muotoilun teoriasta sekä konseptista. Lisäksi avaan japanilaista tanssikulttuuria kertomalla odottemita-ilmiöstä.
Henkilökohtaisena tavoitteenani oli tämän tutkimuksen avulla osoittaa muotoilun alalta omaksumaani monipuolista ammatillista osaamista. Opinnäytetyöni kirjallinen ja toiminnallinen osa ovat sidoksissa toisiinsa. Tutkimustehtävän visuaalisuuteen sekä käytännönläheisyyteen painottuvan luonteen vuoksi olen käyttänyt havainnollistavaa kuvallista aineistoa rinnakkain kirjallisen osuuden kanssa.
Tutkimuksessani selvitin, ketkä kuuluvat PUREmoden kohdeyleisöön ja kuinka ryhmän tunnettuutta lisätään sen sosiaalisen median kanavilla. Tämä opinnäytetyö yhdessä visuaalisen konseptisuunnitelman kanssa toimivat tanssiryhmän yleisenä taiteellisena ohjeistuksena, jonka avulla luodaan tasapainoinen, selkeä ja yhtenäinen ulkoasu. Tämä tulee näkymään toimeksiantajan sosiaalisen median sekä esiintymisasujen ulkonäössä, esimerkiksi soveltamalla yhtenäistä värimaailmaa sekä muotokieltä.
Hankkeen yhteyshenkilönä toimi ryhmän tuottaja ja viestintäkoordinaattori Reetta-Kaisa Pulkkinen, joka työsti samanaikaisesti omassa opinnäytetyössään sosiaalisen median viestintäsuunnitelmaa. Tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajan viestinnällinen ja visuaalinen ilme yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sosiaalisen median kanavilla. Kerron tässä tutkimuksessa lyhyesti brändistä, imagosta, muotoilun teoriasta sekä konseptista. Lisäksi avaan japanilaista tanssikulttuuria kertomalla odottemita-ilmiöstä.
Henkilökohtaisena tavoitteenani oli tämän tutkimuksen avulla osoittaa muotoilun alalta omaksumaani monipuolista ammatillista osaamista. Opinnäytetyöni kirjallinen ja toiminnallinen osa ovat sidoksissa toisiinsa. Tutkimustehtävän visuaalisuuteen sekä käytännönläheisyyteen painottuvan luonteen vuoksi olen käyttänyt havainnollistavaa kuvallista aineistoa rinnakkain kirjallisen osuuden kanssa.
Tutkimuksessani selvitin, ketkä kuuluvat PUREmoden kohdeyleisöön ja kuinka ryhmän tunnettuutta lisätään sen sosiaalisen median kanavilla. Tämä opinnäytetyö yhdessä visuaalisen konseptisuunnitelman kanssa toimivat tanssiryhmän yleisenä taiteellisena ohjeistuksena, jonka avulla luodaan tasapainoinen, selkeä ja yhtenäinen ulkoasu. Tämä tulee näkymään toimeksiantajan sosiaalisen median sekä esiintymisasujen ulkonäössä, esimerkiksi soveltamalla yhtenäistä värimaailmaa sekä muotokieltä.