Kanta-asiakaslehden julkaisun vaikutukset verkkosivuston liikenteelle : case Partioaitta oy:lle
Paavonen, Oskari (2017)
Paavonen, Oskari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815530
Tiivistelmä
Partioaitta julkaisee kaksi kertaa vuodessa 365 kanta-asiakaslehden osana saman nimistä kanta-asiakasohjelmaansa. Lehti on sekoitus tuotekatalogia ja ulkoiluharrastuslehteä. Lehteä on julkaistu vuodesta 2012 lähtien, mutta sen vaikutuksia verkkosivun liikenteeseen ja verkkokaupan myynteihin ei oltu vielä ehditty tutkia kattavasti.
Työ on toiminnallinen toimeksianto Partioaitta Oy:lle, jonka tavoitteena oli tutkia yrityksen oman kanta-asiakaslehden julkaisun vaikutuksia yrityksen verkkosivuston liikenteelle. Työ toteutettiin tutkimalla kanta-asiakaslehden sisältöä ja vertaamalla siitä löytyneitä piirteitä toimeksiantajan Google-analytics -tilin tietoihin. Tutkittavien mittareiden arvo ja laatu olivat myös tärkeitä tutkimuskohteita.
Työssä selvitettiin Google-analytics palvelun mittareiden arvoja, kanta-asiakaslehden ominaisuuksien vaikutuksia verkkoliikenteeseen, ja lehden julkaisun vaikutuksia eri verkkomedioihin. Google-analyticsin tarjoamista verkkosivuliikennettä koskevista erityispiirteistä oli mahdollista luoda linkkejä verkkosivuliikenteen ja kanta-asiakaslehden sisällön ja julkaisun välille. Verkkosivuliikennettä tutkittiin kuuden viikon ajan, missä lehden julkaisu tapahtui tutkimusjakson kolmannella viikolla. Ensimmäiset kolme viikkoa kertoivat normaalista liikenteestä, ja jälkimmäiset kolme lehden julkaisun vaikutuksista saman sesongin aikana.
Työ osoitti kanta-asiakaslehden julkaisun vaikuttaneen selvimmin yrityksen omien palveluiden käytön määrään. Työssä toteutettu Google-analytics -datan tutkiminen osoitti myös kehitystarvetta verkkosivuston sisäisessä datankeruussa, jotta sivustolle saapuvaa liikennettä ja sen luonnetta voitaisiin eritellä tarkemmin.
Työ on toiminnallinen toimeksianto Partioaitta Oy:lle, jonka tavoitteena oli tutkia yrityksen oman kanta-asiakaslehden julkaisun vaikutuksia yrityksen verkkosivuston liikenteelle. Työ toteutettiin tutkimalla kanta-asiakaslehden sisältöä ja vertaamalla siitä löytyneitä piirteitä toimeksiantajan Google-analytics -tilin tietoihin. Tutkittavien mittareiden arvo ja laatu olivat myös tärkeitä tutkimuskohteita.
Työssä selvitettiin Google-analytics palvelun mittareiden arvoja, kanta-asiakaslehden ominaisuuksien vaikutuksia verkkoliikenteeseen, ja lehden julkaisun vaikutuksia eri verkkomedioihin. Google-analyticsin tarjoamista verkkosivuliikennettä koskevista erityispiirteistä oli mahdollista luoda linkkejä verkkosivuliikenteen ja kanta-asiakaslehden sisällön ja julkaisun välille. Verkkosivuliikennettä tutkittiin kuuden viikon ajan, missä lehden julkaisu tapahtui tutkimusjakson kolmannella viikolla. Ensimmäiset kolme viikkoa kertoivat normaalista liikenteestä, ja jälkimmäiset kolme lehden julkaisun vaikutuksista saman sesongin aikana.
Työ osoitti kanta-asiakaslehden julkaisun vaikuttaneen selvimmin yrityksen omien palveluiden käytön määrään. Työssä toteutettu Google-analytics -datan tutkiminen osoitti myös kehitystarvetta verkkosivuston sisäisessä datankeruussa, jotta sivustolle saapuvaa liikennettä ja sen luonnetta voitaisiin eritellä tarkemmin.