Nuorten pankin valintaan vaikuttavat tekijät ja digitalisaatio
Rämö, Katri (2017)
Rämö, Katri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada vastaukset tutkimusongelmiin. Päätutkimusongelma on, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten pankin valintaan. Alakysymyksiä ovat, miten nuoret kokevat pankkipalveluiden digitalisoitumisen, ja onko nuorella asiakkuuksia useammissa pankeissa. Opinnäytetyön tilaajana on Etelä-Hämeen Osuuspankki. Aihe on valittu heidän valmiista ehdotuksistaan ja sitä on hieman muutettu ajankohtaisemmaksi.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta ja neljästä teoriaosuudesta sekä tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Teoriaosuudet käsittelevät finanssialaa, kuluttajan ostokäyttäytymistä, digitalisaatiota ja tutkimusta. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena ja toteutustapana on verkkokysely. Sen kohderyhmänä ovat Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden 1.-3. vuoden päiväopiskelijat, jotka ovat iältään 26-vuotiaita ja nuorempia.
Tutkimustuloksista selviää, että melkein kaikki nuoret ovat tyytyväisiä pankkiinsa. Heistä suurin osa on pysynyt saman pankin asiakkaana lapsesta asti ja ainoastaan harva on vaihtanut pankkia. Melkein kaksi kolmasosaa nuorista ovat yhden pankin asiakkaita ja muilla nuorilla on asiakkuus kahdessa tai useammassa pankissa. Nuorten pankin valintaan vaikuttavat monet tekijät. Yleisimpiä tekijöitä ovat hyvä ja henkilökohtainen palvelu, sama pankki kuin perheellä tai vanhemmilla sekä kattava palveluvalikoima. Digitalisaatio koetaan hyväksi asiaksi ja suurimmalla osalla nuorista on käytössään pankin mobiilisovellus, jota he käyttävät päivittäin.
Saaduista tuloksista on tehty ristiintaulukointeja ja laskettu khiin neliö -testejä. Osa tutkimustuloksista voidaan yleistää. Työn tilaaja voi hyödyntää tuloksia suunnitellessaan ja kehittäessään palveluitaan.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta ja neljästä teoriaosuudesta sekä tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Teoriaosuudet käsittelevät finanssialaa, kuluttajan ostokäyttäytymistä, digitalisaatiota ja tutkimusta. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena ja toteutustapana on verkkokysely. Sen kohderyhmänä ovat Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden 1.-3. vuoden päiväopiskelijat, jotka ovat iältään 26-vuotiaita ja nuorempia.
Tutkimustuloksista selviää, että melkein kaikki nuoret ovat tyytyväisiä pankkiinsa. Heistä suurin osa on pysynyt saman pankin asiakkaana lapsesta asti ja ainoastaan harva on vaihtanut pankkia. Melkein kaksi kolmasosaa nuorista ovat yhden pankin asiakkaita ja muilla nuorilla on asiakkuus kahdessa tai useammassa pankissa. Nuorten pankin valintaan vaikuttavat monet tekijät. Yleisimpiä tekijöitä ovat hyvä ja henkilökohtainen palvelu, sama pankki kuin perheellä tai vanhemmilla sekä kattava palveluvalikoima. Digitalisaatio koetaan hyväksi asiaksi ja suurimmalla osalla nuorista on käytössään pankin mobiilisovellus, jota he käyttävät päivittäin.
Saaduista tuloksista on tehty ristiintaulukointeja ja laskettu khiin neliö -testejä. Osa tutkimustuloksista voidaan yleistää. Työn tilaaja voi hyödyntää tuloksia suunnitellessaan ja kehittäessään palveluitaan.