MONIAMMATILLISEN YHTEISTYÖN PROSESSI FYSIOTERAPIA-ASIAKKAAN OHJAUTUMISESSA TYÖTERVEYSHUOLLOSTA KUNTOUTUKSEEN : Case: Yritys Kuntoutus
Halmetoja, Tuija (2017)
Halmetoja, Tuija
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616611
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto tuli omasta työyhteisöstäni, mikä oli perusteltu lähtökohta tutkimukselle. Tein syksyllä 2016 prosessikartoituksen prosessikartoitusta Yritys Kuntoutukselle, laajentaen prosessin kartoittamista työterveyshuollon fysioterapia-asiakkaan kuntoutukseen ohjautumiseen. Toimeksiantajan tavoitteena on ollut selvittää, miten Yritys Kuntoutuksen ja Yritys Työterveyshuollon prosessit kohtaavat ja näin saada prosessit näkyviksi, jotta pystyvät jatkamaan toimintojen kehittämistä liiketoimintaa tukeviksi. Tavoitteiksi nousi myös asiakaspalvelun ja yhteistyömahdollisuuksin parantaminen liiketoimintalähtöisesti.
Viitekehys tarkentui käsitekartan avulla, kun kävin läpi kuntoutuksen ja työterveyshuollon kokonaisuuden, jonka kohdensin fysioterapia-asiakkaan palvelutilanteeseen, alkaen ajanvarauksesta ja päätyen mahdolliseen jatkoterapiatarpeeseen. Tähän asiakaspalvelun kokonaisuuteen osallistuu eri alan asiantuntijoita kahdesta eri organisaatiosta (Yritys Kuntoutus ja Yritys Työterveyshuolto), joten tutkimuksessa korostui moniammatillinen yhteistyö ja organisaatioiden välinen kumppanuus. Nykytilanteen kartoittamisen jälkeen mallinsin Yritys Työterveyshuollon fysioterapia-asiakkaan prosessin, koska sellaista ei ollut.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisena case-tutkimuksena, jossa lähtökohtana on ollut teoreettinen ymmärrys ilmiöstä. Empiirisen analyysin kohteena on ollut teemahaastattelut, joiden pohjalta on mallinnettu hoitoprosessikaavio. Ilmiö kohdistuu kuntoutuksen ja työterveyshuollon prosesseihin, koska Kuntoutuksen toimintasuunnitelma ja liiketoimintastrategiat ohjaavat toimintaa työterveyshuollon kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimuksen lähtökohta on siis ollut liiketoiminnan näkökulmasta merkittävä ja saatava hyöty auttaa liiketoimintaprosessien kehitystyössä ja hallinnassa.
Viitekehys tarkentui käsitekartan avulla, kun kävin läpi kuntoutuksen ja työterveyshuollon kokonaisuuden, jonka kohdensin fysioterapia-asiakkaan palvelutilanteeseen, alkaen ajanvarauksesta ja päätyen mahdolliseen jatkoterapiatarpeeseen. Tähän asiakaspalvelun kokonaisuuteen osallistuu eri alan asiantuntijoita kahdesta eri organisaatiosta (Yritys Kuntoutus ja Yritys Työterveyshuolto), joten tutkimuksessa korostui moniammatillinen yhteistyö ja organisaatioiden välinen kumppanuus. Nykytilanteen kartoittamisen jälkeen mallinsin Yritys Työterveyshuollon fysioterapia-asiakkaan prosessin, koska sellaista ei ollut.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisena case-tutkimuksena, jossa lähtökohtana on ollut teoreettinen ymmärrys ilmiöstä. Empiirisen analyysin kohteena on ollut teemahaastattelut, joiden pohjalta on mallinnettu hoitoprosessikaavio. Ilmiö kohdistuu kuntoutuksen ja työterveyshuollon prosesseihin, koska Kuntoutuksen toimintasuunnitelma ja liiketoimintastrategiat ohjaavat toimintaa työterveyshuollon kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimuksen lähtökohta on siis ollut liiketoiminnan näkökulmasta merkittävä ja saatava hyöty auttaa liiketoimintaprosessien kehitystyössä ja hallinnassa.