Journalistisen ammattiosaamisen tarve ja merkitys viestintäalalla
Pihlaja, Hanna (2017)
Pihlaja, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen tarve ja merkitys journalistisella osaamisella on viestinnän alan työtehtävissä. Aihetta tarkastellaan työnantajatahon näkökulmasta ja lähestytään seuraavien tutkimuskysymysten myötä: mitkä asiat perustelivat journalistin palkkaamista, mitä ja millaista lisäarvoa journalistinen osaaminen on käytännön työhön tuonut, millaisia haasteita alanvaihtaja saattaa kohdata ja lopuksi; miltä näyttää alan tulevaisuus?
Opinnäytetyön alun teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin media-alan kehitystä ja digitalisaatiota, sekä niiden vaikutuksia alan kehitykseen. Toisessa osassa selvitetään tarkemmin alan termejä ja käsitteistöä, jotta tutkimuksen tulokset ja merkitys avautuisivat työn lukijalle oikein.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimushaastatteluna, jossa tiedonantajina toimivat neljä alan vahvaa asiantuntijaa. Haastattelut ovat toteutettu kesän 2017 aikana, jonka jälkeen aineisto on litteroitu ja sen jälkeen analysoitu teemoittelua hyödyntäen. Teemat analyysiin rakentuivat luontevasti tutkimuskysymysten pohjalta. Niitä mukailemalla tulosten käsittely ja esittely, sekä niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset muodostivat johdonmukaisen kokonaisuuden.
Tutkimuksen tavoitteena on saada aikaan konkreettista ja lukijoita mahdollisimman hyvin palvelevaa tietoa ajankohtaisesta aiheesta – oli lukija alaa opiskeleva, alan koulutusta suunnitteleva tai siitä päättävä, tai vaihtoehtoisesti työmaailmassa rekrytoijan roolissa toimiva henkilö. Tarkoituksena on, että tutkimuksen lukijat saisivat työstä ajatuksia, jotka ohjaisivat oikeaan suuntaan ja vahvistaisivat ymmärrystä siitä, miksi journalistinen koulutus ja sen aikaansaama journalistinen osaaminen ovat tärkeitä ja arvokkaita.
Tutkimuksessa nousi esiin journalistin monipuolisen ja vahvan sisältöosaamisen sekä sen tekemiseen liittyvien prosessien hallinnan merkityksellisyys ja tärkeys. Tulosten perusteella voidaan todeta, että niiden merkitys on huomattavan suuri aikana, jona sisällöistä on muodostunut keskeinen kilpailutekijä yritysten ja organisaatioiden keskuudessa, ja samaan aikaan tavoitellun kohderyhmän tavoittaminen on aina vain haasteellisempaa. Suurin haaste journalistin uudessa työnkuvassa viestinnän alalla nähtiin liittyvän alan kaupallisuuteen sekä siihen, että viimeinen sana ei olekaan enää journalistilla itsellään vaan asiakkaalla, joka maksaa viestinnän alalla työtä tekevien palkat. Tulevaisuuden suhteen haastateltavat uskoivat, että sisältöjen valtakausi on vasta aluillaan ja että tulevaisuudessa monipuolisen ja vahvan osaamisen merkitys viestien tekijöiden keskuudessa kasvaa entisestään. Lisäksi uskottiin, että journalisteilla on viestinnän alan työtehtävissä tulevaisuudessa aina vain enemmän mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön alun teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin media-alan kehitystä ja digitalisaatiota, sekä niiden vaikutuksia alan kehitykseen. Toisessa osassa selvitetään tarkemmin alan termejä ja käsitteistöä, jotta tutkimuksen tulokset ja merkitys avautuisivat työn lukijalle oikein.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimushaastatteluna, jossa tiedonantajina toimivat neljä alan vahvaa asiantuntijaa. Haastattelut ovat toteutettu kesän 2017 aikana, jonka jälkeen aineisto on litteroitu ja sen jälkeen analysoitu teemoittelua hyödyntäen. Teemat analyysiin rakentuivat luontevasti tutkimuskysymysten pohjalta. Niitä mukailemalla tulosten käsittely ja esittely, sekä niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset muodostivat johdonmukaisen kokonaisuuden.
Tutkimuksen tavoitteena on saada aikaan konkreettista ja lukijoita mahdollisimman hyvin palvelevaa tietoa ajankohtaisesta aiheesta – oli lukija alaa opiskeleva, alan koulutusta suunnitteleva tai siitä päättävä, tai vaihtoehtoisesti työmaailmassa rekrytoijan roolissa toimiva henkilö. Tarkoituksena on, että tutkimuksen lukijat saisivat työstä ajatuksia, jotka ohjaisivat oikeaan suuntaan ja vahvistaisivat ymmärrystä siitä, miksi journalistinen koulutus ja sen aikaansaama journalistinen osaaminen ovat tärkeitä ja arvokkaita.
Tutkimuksessa nousi esiin journalistin monipuolisen ja vahvan sisältöosaamisen sekä sen tekemiseen liittyvien prosessien hallinnan merkityksellisyys ja tärkeys. Tulosten perusteella voidaan todeta, että niiden merkitys on huomattavan suuri aikana, jona sisällöistä on muodostunut keskeinen kilpailutekijä yritysten ja organisaatioiden keskuudessa, ja samaan aikaan tavoitellun kohderyhmän tavoittaminen on aina vain haasteellisempaa. Suurin haaste journalistin uudessa työnkuvassa viestinnän alalla nähtiin liittyvän alan kaupallisuuteen sekä siihen, että viimeinen sana ei olekaan enää journalistilla itsellään vaan asiakkaalla, joka maksaa viestinnän alalla työtä tekevien palkat. Tulevaisuuden suhteen haastateltavat uskoivat, että sisältöjen valtakausi on vasta aluillaan ja että tulevaisuudessa monipuolisen ja vahvan osaamisen merkitys viestien tekijöiden keskuudessa kasvaa entisestään. Lisäksi uskottiin, että journalisteilla on viestinnän alan työtehtävissä tulevaisuudessa aina vain enemmän mahdollisuuksia.