Asiakaslähtöisen palvelukonseptin mallintaminen : bistron ja sisustusliikkeen fuusio
Hokkanen, Miitu; Nikama, Oona (2017)
Hokkanen, Miitu
Nikama, Oona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716684
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi opinnäytetyön tekijöiden innostuksesta ja kiinnostuksesta palvelualaa, visuaalista ja näyttävää ympäristöä, ruokaa, sisustamista sekä vaatteita kohtaan. Opinnäytetyön tekijöitä kiehtoi ajatus siitä, että tuotteet olisivat valmiiksi yhdisteltyinä ja saatavilla samasta paikasta. Tästä syntyi ajatus eri toimialoja yhdistävästä fuusioliikkeestä, jonka palvelukonseptia lähdettiin opinnäytetyössä kehittämään. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asiakaslähtöinen palvelukonsepti liiketoiminnalle. Työn tarkoituksena oli kehittää ja mallintaa toimiva suunnitelma palvelukonseptin käytäntöön viemisen tueksi.
Palvelukonseptin suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilua, jonka avulla selvitettiin, millaista arvoa konseptin potentiaaliset asiakkaat haluavat kokea eli mitä heille tulisi tarjota. Tutkimuksen vaiheet mukailivat Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin vaiheita, ja tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkkausta, asiakashaastatteluita, sähköpostikyselyä sekä asiantuntijahaastatteluita. Palvelukonseptin konkretisoimiseen käytettävä työmenetelmä oli Business Model Canvas, jossa keskityttiin ensisijaisesti asiakaslähtöisyyteen pohjaaviin osioihin.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta kehitettävä konsepti muotoutui bistron ja sisustusliikkeen yhdistelmäksi. Kehitetyn palvelukonseptin ideaan voidaan tutkimuksen perusteella yhä luottaa. Vastaava konsepti on kaivattu ja toivottu lisä Tampereelle. Ruuan ja sisustustavaran yhdistäminen on asiakasnäkökulmasta ymmärrettävä, looginen ja kiinnostava kokonaisuus. Asiakkaat toivovat inspiroivaa ja viihtyisää miljöötä sekä laadukasta ja asiantuntevaa palvelua, jota palvelukonsepti edustaa. Nämä teemat on nostettu esille myös luodussa Business Model Canvasissa.
Palvelukonseptin suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilua, jonka avulla selvitettiin, millaista arvoa konseptin potentiaaliset asiakkaat haluavat kokea eli mitä heille tulisi tarjota. Tutkimuksen vaiheet mukailivat Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin vaiheita, ja tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkkausta, asiakashaastatteluita, sähköpostikyselyä sekä asiantuntijahaastatteluita. Palvelukonseptin konkretisoimiseen käytettävä työmenetelmä oli Business Model Canvas, jossa keskityttiin ensisijaisesti asiakaslähtöisyyteen pohjaaviin osioihin.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta kehitettävä konsepti muotoutui bistron ja sisustusliikkeen yhdistelmäksi. Kehitetyn palvelukonseptin ideaan voidaan tutkimuksen perusteella yhä luottaa. Vastaava konsepti on kaivattu ja toivottu lisä Tampereelle. Ruuan ja sisustustavaran yhdistäminen on asiakasnäkökulmasta ymmärrettävä, looginen ja kiinnostava kokonaisuus. Asiakkaat toivovat inspiroivaa ja viihtyisää miljöötä sekä laadukasta ja asiantuntevaa palvelua, jota palvelukonsepti edustaa. Nämä teemat on nostettu esille myös luodussa Business Model Canvasissa.