Työnhakijan asiakaskokemus julkisessa työnhaussa : Case: HRS Advisors Oy
Kohtamäki, Jenni (2017)
Kohtamäki, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316983
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli työnhakijan asiakaskokemusta, kun työtä haettiin julkisen haun rekrytointimenetelmällä. Toimeksiantajana toimi henkilöstöratkaisujen konsultointiin erikoistunut HRS Advisors Oy. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle uutta ja tärkeää tietoa työnhakijoiden asiakaskokemuksesta, sekä esittää tutkimusosion tulosten pohjalta rekrytointiprosessille kehitysehdotuksia. Tutkimusosion tulosten, johtopäätöksien ja opinnäytetyöntekijän kehitysehdotusten perusteella toimeksiantaja pystyy kehittämään rekrytointiprosessia huomioiden työnhakijoiden näkökulman.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi asiakas- ja hakijakokemusta sekä asiakaskokemuksen mittaamista. Työssä selvitettiin, mistä asiakas- ja hakijakokemus muodostuvat sekä mitkä ovat tärkeimpiä asioita, jotka niihin vaikuttavat. Työnantajakuvaa ja sen merkitystä käytiin myös läpi. Työnantajakuvaa voidaankin pitää yhtenä nykypäivän puhutuimpana trendinä rekrytoinnin maailmassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena asiakaskyselynä sähköisesti. Kyselytutkimustyökaluna toimi SurveyMonkey. Toimeksiantajayrityksen henkilökunta lähetti työnhakijoille linkin kyselyyn jokaisen rekrytoinnin päätteeksi. Tutkimukseen osallistui 138 toimeksiantajan rekrytointiprosessin läpikäynyttä työnhakijaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työnhakijat kokivat toimeksiantajan asettaman rekrytointiprosessin suhteellisen hyvänä. Toki kehityksen kohteitakin nousi esille. Mitä pidemmälle työnhakija rekrytointiprosessissa pääsi, sitä paremmaksi hän mielsi prosessin. Näin ollen kehittämisen kohteena voidaan pitää kaikkien työnhakijoiden, ei vain prosessin loppuun asti päässeiden, hakijakokemuksen parantamista.
Hakijakokemusta voidaan parantaa tehostamalla viestintää, tarjoamalla henkilökohtaisempaa palvelua sekä kehittämällä rekrytointijärjestelmän käyttäjäystävällisyyttä. Kehitysehdotukset näihin löytyvät työn lopusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi asiakas- ja hakijakokemusta sekä asiakaskokemuksen mittaamista. Työssä selvitettiin, mistä asiakas- ja hakijakokemus muodostuvat sekä mitkä ovat tärkeimpiä asioita, jotka niihin vaikuttavat. Työnantajakuvaa ja sen merkitystä käytiin myös läpi. Työnantajakuvaa voidaankin pitää yhtenä nykypäivän puhutuimpana trendinä rekrytoinnin maailmassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena asiakaskyselynä sähköisesti. Kyselytutkimustyökaluna toimi SurveyMonkey. Toimeksiantajayrityksen henkilökunta lähetti työnhakijoille linkin kyselyyn jokaisen rekrytoinnin päätteeksi. Tutkimukseen osallistui 138 toimeksiantajan rekrytointiprosessin läpikäynyttä työnhakijaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työnhakijat kokivat toimeksiantajan asettaman rekrytointiprosessin suhteellisen hyvänä. Toki kehityksen kohteitakin nousi esille. Mitä pidemmälle työnhakija rekrytointiprosessissa pääsi, sitä paremmaksi hän mielsi prosessin. Näin ollen kehittämisen kohteena voidaan pitää kaikkien työnhakijoiden, ei vain prosessin loppuun asti päässeiden, hakijakokemuksen parantamista.
Hakijakokemusta voidaan parantaa tehostamalla viestintää, tarjoamalla henkilökohtaisempaa palvelua sekä kehittämällä rekrytointijärjestelmän käyttäjäystävällisyyttä. Kehitysehdotukset näihin löytyvät työn lopusta.