Sosiaalisen median suunnitelma Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnalle
Karjalainen, Jenni (2017)
Karjalainen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316963
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median suunnitelma hotellille. Toimeksiantajana oli Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna. Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna on Sokos Hotels -ketjuun kuuluva hotelli, joka sijaitsee Hämeenlinnassa.
Tavoitteena oli tuottaa sosiaalisen median suunnitelma Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnalle. Suunnitelman avulla tuli tavoittaa paremmin hotellin kohderyhmän jäseniä ja kehittää hotellin nykyistä sosiaalisen median käyttöä ja siellä tapahtuvaa markkinointia. Tarkoituksena oli aktivoida sosiaalisen median käyttöä ja luoda yhtenäinen viestintätapa eri sosiaalisen median kanavissa viestimiseen sekä laatia aikataulu sosiaalisen median käytön tueksi. Sosiaalisen median suunnitelman tuli toimia myös tukena suunniteltaessa tulevien vuosien toimintaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi markkinointiin, markkinointiviestintään, sosiaaliseen mediaan sekä sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun. Pääkäsitteitä olivat markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja sosiaalisen median suunnitelma. Teorian tuoma tieto siirrettiin käytäntöön ja luotiin sosiaalisen median suunnitelma. Suunnitelman toteutuksessa käytettiin toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen lisäksi net scoutingia, SWOT-analyysiä, haastatteluja sekä benchmarkingia.
Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan sosiaalisen median suunnitelma sisältää toimeksiantajayrityksen tavoitteet sosiaalisen median käyttöä koskien, perustelut, miksi yrityksen tulee aktiivisesti toimia sosiaalisessa mediassa sekä toimenpiteet, joilla kohderyhmä pystyttäisiin tavoittamaan entistä paremmin. Lisäksi suunnitelmassa on ideoita sisällön luontiin sekä erilaisia tapoja, joiden avulla toimeksiantaja voi lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Sisällön luomisen tueksi tehtiin vuosikello. Suunnitelman loppuun on kirjattu yrityksen resurssit sekä sosiaalisen median toiminnan tuloksellisuuden seurantakeinot. Hyvän yrityskäytännön mukaisesti sosiaalisen median suunnitelma tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.
Toimeksiantaja ja opinnäytetyön tekijä arvioivat sosiaalisen median suunnitelman ja opinnäytetyön loppuun on kirjattu johtopäätökset. Johtopäätöksissä esille nousi aktiivisuuden lisääminen sosiaalisen median käyttöä koskien, hotellin omien vahvuuksien hyödyntäminen, erilaiset ideat kohderyhmän tavoittamiseksi entistä paremmin sekä kyseisen hotellin sosiaalisen median käytön näkyvyyden kasvattamisen mahdollistavat ideat.
Tavoitteena oli tuottaa sosiaalisen median suunnitelma Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnalle. Suunnitelman avulla tuli tavoittaa paremmin hotellin kohderyhmän jäseniä ja kehittää hotellin nykyistä sosiaalisen median käyttöä ja siellä tapahtuvaa markkinointia. Tarkoituksena oli aktivoida sosiaalisen median käyttöä ja luoda yhtenäinen viestintätapa eri sosiaalisen median kanavissa viestimiseen sekä laatia aikataulu sosiaalisen median käytön tueksi. Sosiaalisen median suunnitelman tuli toimia myös tukena suunniteltaessa tulevien vuosien toimintaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi markkinointiin, markkinointiviestintään, sosiaaliseen mediaan sekä sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun. Pääkäsitteitä olivat markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja sosiaalisen median suunnitelma. Teorian tuoma tieto siirrettiin käytäntöön ja luotiin sosiaalisen median suunnitelma. Suunnitelman toteutuksessa käytettiin toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen lisäksi net scoutingia, SWOT-analyysiä, haastatteluja sekä benchmarkingia.
Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan sosiaalisen median suunnitelma sisältää toimeksiantajayrityksen tavoitteet sosiaalisen median käyttöä koskien, perustelut, miksi yrityksen tulee aktiivisesti toimia sosiaalisessa mediassa sekä toimenpiteet, joilla kohderyhmä pystyttäisiin tavoittamaan entistä paremmin. Lisäksi suunnitelmassa on ideoita sisällön luontiin sekä erilaisia tapoja, joiden avulla toimeksiantaja voi lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Sisällön luomisen tueksi tehtiin vuosikello. Suunnitelman loppuun on kirjattu yrityksen resurssit sekä sosiaalisen median toiminnan tuloksellisuuden seurantakeinot. Hyvän yrityskäytännön mukaisesti sosiaalisen median suunnitelma tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.
Toimeksiantaja ja opinnäytetyön tekijä arvioivat sosiaalisen median suunnitelman ja opinnäytetyön loppuun on kirjattu johtopäätökset. Johtopäätöksissä esille nousi aktiivisuuden lisääminen sosiaalisen median käyttöä koskien, hotellin omien vahvuuksien hyödyntäminen, erilaiset ideat kohderyhmän tavoittamiseksi entistä paremmin sekä kyseisen hotellin sosiaalisen median käytön näkyvyyden kasvattamisen mahdollistavat ideat.