Sosiaalinen media ja työnantajabrändäys – työkalut kilpailuun parhaista työntekijöistä
Siekkinen, Sonja (2017)
Siekkinen, Sonja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka sosiaalinen media voi tukea työnantajabrändäystä ja kuinka ne yhdessä toimivat yritysten rekrytoinnin tukena kiristyvässä kilpailussa parhaista työntekijöistä.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu aikaisempiin tutkimuksiin, artikkeleihin ja akateemiseen kirjallisuuteen työnantajabrändäyksestä ja sosiaalisen median hyödyistä yrityksissä. Tutkimusta sosiaalisen median eduista työnantajabrändäyksessä on vähän, joten työ tuo lisää tietoa tutkimusaiheesta. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyön tutkimusaihetta lähestyttiin laadullisen tutkimuksen avulla, ja tarkastelun kohteena oli suomalainen IT-alan palveluyritys. Tutkimusaineisto perustui osallistuvaan havainnointiin, jossa keskeisenä näkökulmana oli työnantajabrändäyksen näkyminen tapausyrityksen sosiaalisessa mediassa ja sen sisältömarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat sosiaalisen median soveltuvan tehokkaaksi työnantajabrändäyksen työkaluksi, silloin kun sen tavoitteita ovat erityisesti yhteisön luominen sekä yrityskulttuurin ja nykyisten työntekijöiden esittely. Yhdessä sosiaalinen media ja työnantajabrändäys vahvistavat yritysten rekrytoinnin kilpailukykyä parhaista työntekijöistä.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu aikaisempiin tutkimuksiin, artikkeleihin ja akateemiseen kirjallisuuteen työnantajabrändäyksestä ja sosiaalisen median hyödyistä yrityksissä. Tutkimusta sosiaalisen median eduista työnantajabrändäyksessä on vähän, joten työ tuo lisää tietoa tutkimusaiheesta. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyön tutkimusaihetta lähestyttiin laadullisen tutkimuksen avulla, ja tarkastelun kohteena oli suomalainen IT-alan palveluyritys. Tutkimusaineisto perustui osallistuvaan havainnointiin, jossa keskeisenä näkökulmana oli työnantajabrändäyksen näkyminen tapausyrityksen sosiaalisessa mediassa ja sen sisältömarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat sosiaalisen median soveltuvan tehokkaaksi työnantajabrändäyksen työkaluksi, silloin kun sen tavoitteita ovat erityisesti yhteisön luominen sekä yrityskulttuurin ja nykyisten työntekijöiden esittely. Yhdessä sosiaalinen media ja työnantajabrändäys vahvistavat yritysten rekrytoinnin kilpailukykyä parhaista työntekijöistä.