Tukiviittomat osana vuorovaikutusta ja kommunikaatiota erityislasten fysioterapiassa
Heiskanen, Kati (2017)
Heiskanen, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille vuorovaikutuksen ja kommunikaation merkitys erityislasten fysioterapiassa, hyödyntäen tukiviittomia kommunikaation apukeinona. Opinnäytetyössä toteutettiin luentotilaisuus Satakunnan ammattikorkeakoulun yhteistyökumppaneille. Tilaisuudessa kerrottiin tukiviittomien käyttömahdollisuuksista fysioterapiassa sekä tuotiin tietoutta tukiviittomakoulutusten saatavuudesta Suomessa. Opinnäytetyön vaikuttavuutta selvitettiin luentotilaisuuden jälkeen jaettujen palautekyselyiden kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vuorovaikutuksen ja kommunikaation merkitystä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä, kuten kommunikaatioon vaikuttavia sairauksia sekä puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota. Puhetta tukevista kommunikaatiokeinoista tukiviittomat, ovat keino jossa puhetta tuetaan yksittäisillä viittomilla. Tukiviittomat ovat yleisimmin käytetty puhetta tukeva kommunikaatiokeino lapsilla. Opinnäytetyössä tukiviittomista luotiin myös tukiviittomamateriaali, jota voidaan hyödyntää erityislasten fysioterapiassa haastattelu- ja ohjaustilanteissa.
Luentotilaisuuteen osallistui yhteensä 32 henkilöä. Osallistujat olivat Satakunnan alueen fysioterapeutteja (27) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelman opettajia (5). Luento sisälsi teoriaosuuden aiheesta sekä tukiviittomien harjoittelua käytännössä.
Palautteiden perusteella voidaan todeta, että tukiviittomat ovat aiheena vielä melko tuntematon Satakunnan alueen fysioterapeuttien keskuudessa. Tukiviittomien käyttö luennolle osallistuneiden fysioterapeuttien keskuudessa on vähäistä. Palautelomakkeiden mukaan fysioterapeutit ovat halukkaita opiskelemaan lisää tukiviittomista ja kokevat ne hyödylliseksi työkaluksi kommunikoinnissa. Palautteiden mukaan kaikki luennolle osallistuneet fysioterapeutit saivat tietoa mistä hakea tukiviittomakoulutusta ja lisäksi 23 fysioterapeuttia koki luennolle valmistetun tukiviittomamateriaalin olevan fysioterapeutin työhön sopiva ja sisällöltään käyttökelpoinen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vuorovaikutuksen ja kommunikaation merkitystä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä, kuten kommunikaatioon vaikuttavia sairauksia sekä puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota. Puhetta tukevista kommunikaatiokeinoista tukiviittomat, ovat keino jossa puhetta tuetaan yksittäisillä viittomilla. Tukiviittomat ovat yleisimmin käytetty puhetta tukeva kommunikaatiokeino lapsilla. Opinnäytetyössä tukiviittomista luotiin myös tukiviittomamateriaali, jota voidaan hyödyntää erityislasten fysioterapiassa haastattelu- ja ohjaustilanteissa.
Luentotilaisuuteen osallistui yhteensä 32 henkilöä. Osallistujat olivat Satakunnan alueen fysioterapeutteja (27) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelman opettajia (5). Luento sisälsi teoriaosuuden aiheesta sekä tukiviittomien harjoittelua käytännössä.
Palautteiden perusteella voidaan todeta, että tukiviittomat ovat aiheena vielä melko tuntematon Satakunnan alueen fysioterapeuttien keskuudessa. Tukiviittomien käyttö luennolle osallistuneiden fysioterapeuttien keskuudessa on vähäistä. Palautelomakkeiden mukaan fysioterapeutit ovat halukkaita opiskelemaan lisää tukiviittomista ja kokevat ne hyödylliseksi työkaluksi kommunikoinnissa. Palautteiden mukaan kaikki luennolle osallistuneet fysioterapeutit saivat tietoa mistä hakea tukiviittomakoulutusta ja lisäksi 23 fysioterapeuttia koki luennolle valmistetun tukiviittomamateriaalin olevan fysioterapeutin työhön sopiva ja sisällöltään käyttökelpoinen.