B2B-markkinointi Alihankintamessuilla : case Eloquense
Heininen, Jesse; Tuukkanen, Simo (2017)
Heininen, Jesse
Tuukkanen, Simo
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918793
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona salolaiselle metalli- ja muovituotteiden lasermerkkaamiseen erikoistuneelle Eloquense Oy:lle. Työn aiheena oli yrityksen markkinointi ja edustaminen Tampereella järjestetyillä Alihankinta-messuilla. Työ oli tarpeellinen tehdä, sillä lasermerkkaus ja samalla Eloquensen tuotteet kaipasivat tunnettuuden lisäämistä. Alihankintamessut olivat tähän sopiva tilaisuus tehdä yritystä ja sen tuotteita tunnetummaksi. Lisäksi toimeksiantajan toiveena oli, että katsoisimme asiaa uudesta näkökulmasta uusien ideoiden ja toimintamallien toivossa. Alihankintamessut olivat sopivalla ajankohdalla syksyllä, joten päädyimme yhdessä toimeksiantajan kanssa tähän ratkaisuun.
Messuilla toimenkuvanamme oli jalkautua yritysten pariin ja esitellä Eloquensen tuotteita sekä palveluita. Käytössämme oli Eloquensen eri materiaaleista valmistettuja käyntikortteja sekä kyniä havainnollistamaan lasermerkkauksella saatavaa laadukasta lopputulosta. Keskustelun yhteydessä pohdimme ja ideoimme yhdessä asiakkaan kanssa, miten lasermerkkausta voisi hyödyntää heidän toiminnassaan. Eloquensella oli myös messuilla oma messupaikka, jonne kehotimme jokaisen keskustelun päätteeksi asiakkaan mennä tutustumaan.
Projekti sisälsi kokonaisuudessaan alun toimintasuunnitelman laatimisen, valittuihin messuyrityksiin perehtymisen, messuosallistumisen sekä loppupäätelmien teon. Messuosallistuminen tavoitteena oli Eloquensen tunnettuuden lisääminen, uusasiakashankinta sekä potentiaalisten asiakkaiden ohjaaminen Eloquensen messupisteelle. Työmme konkreettisena tuloksena voidaan mainita uusien asiakaskontaktien löytäminen ja samalla asiakkaiden ohjaaminen Eloquensen messupisteelle. Tämän lisäksi teimme henkilökohtaista myyntityötä messujen yrityksien kanssa, joka voi johtaa tulevaisuudessa yhteistyöhön. Yrityksen tunnettuus parani messuilla alan toimijoiden keskuudessa toteutettujen toimenpiteiden seurauksena ja jätimme yrityksestä positiivisen muistijäljen.
Messuilla toimenkuvanamme oli jalkautua yritysten pariin ja esitellä Eloquensen tuotteita sekä palveluita. Käytössämme oli Eloquensen eri materiaaleista valmistettuja käyntikortteja sekä kyniä havainnollistamaan lasermerkkauksella saatavaa laadukasta lopputulosta. Keskustelun yhteydessä pohdimme ja ideoimme yhdessä asiakkaan kanssa, miten lasermerkkausta voisi hyödyntää heidän toiminnassaan. Eloquensella oli myös messuilla oma messupaikka, jonne kehotimme jokaisen keskustelun päätteeksi asiakkaan mennä tutustumaan.
Projekti sisälsi kokonaisuudessaan alun toimintasuunnitelman laatimisen, valittuihin messuyrityksiin perehtymisen, messuosallistumisen sekä loppupäätelmien teon. Messuosallistuminen tavoitteena oli Eloquensen tunnettuuden lisääminen, uusasiakashankinta sekä potentiaalisten asiakkaiden ohjaaminen Eloquensen messupisteelle. Työmme konkreettisena tuloksena voidaan mainita uusien asiakaskontaktien löytäminen ja samalla asiakkaiden ohjaaminen Eloquensen messupisteelle. Tämän lisäksi teimme henkilökohtaista myyntityötä messujen yrityksien kanssa, joka voi johtaa tulevaisuudessa yhteistyöhön. Yrityksen tunnettuus parani messuilla alan toimijoiden keskuudessa toteutettujen toimenpiteiden seurauksena ja jätimme yrityksestä positiivisen muistijäljen.