Asiakkuuden arviointi sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnassa : Tampereen perhepalvelujen ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia
Henriksson, Anna (2017)
Henriksson, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219354
Tiivistelmä
Sosiaalihuoltolakiuudistuksen jälkeen osa lastensuojelullisista palveluista muuttui sosiaalihuoltolain mukaisiksi palveluiksi ja sosiaalihuollon ja lastensuojelun välille syntyi rajapinta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää perhepalvelujen ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia asiakkuuden arvioinnista sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnalla. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Tampereen kaupungin lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kanssa. Tutkimuksessa keskitytään asiakkuuden arvioinnin haasteisiin, ratkaisuihin sekä arviointityöskentelyn kehittämistarpeisiin. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluina perhepalvelujen ja lastensuojelun työntekijöille ja heidän kokemuksien avulla tavoitteena on selkeyttää asiakkuuden arviointia sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun lapsi- ja perhekohtaisista periaatteista. Tätä täydentävät kuvaukset sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnasta, yhteistyön merkityksestä asiakkaan tarpeiden arvioinnissa, lapsiperheiden sosiaalipalvelujen organisaatiosta, lainsäädännöstä ja asiakkuuden arvioinnin prosessista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin neljänä ryhmähaastatteluna. Kolme ryhmää muodostuivat perhepalvelujen eri alueiden arviointityötä tekevistä sosiaalityöntekijöistä ja - ohjaajista ja yhden ryhmän muodostivat lastensuojelun sosiaalityöntekijät. Haastateltavia oli yhteensä 11 henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, hyödyntäen väljästi teorialähtöisyyttä luokittelemalla aineistoa keskeisimpien lastensuojelun lapsi- ja perhekohtaisten periaatteiden avulla.
Tutkimustulosten mukaan keskeisimmät haasteet kohdentuvat organisaatioiden yhteisten linjauksien ja toimintakäytäntöjen kehittämiseen, jotta asiakkuuden arviointi perustuisi yhteiseen näkemykseen lastensuojelullisista kriteereistä ja yhteistyö olisi sujuvaa perhepalvelujen ja lastensuojelun välillä. Asiakkuutta ohjaavat tällä hetkellä vahvasti palvelujen saatavuus ja olisi merkittävää pyrkiä tulevaisuudessa asiakaslähtöisten, riittävästi resursoitujen ja asiakkaiden tarpeita vastaavien palvelujen kehittämiseen. Lapsi- ja perhepalvelujen toimintaympäristö on voimakkaiden muutosten keskellä ja kehittämistyötä tehdään jatkuvasti. Olisi kiinnostavaa selvittää, miten systeemiteoriaa hyödyntävä Lontoon Hackneyn lastensuojelumallin avulla voitaisiin vastata asiakkuuden arvioinnin kehittämishaasteisiin sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun lapsi- ja perhekohtaisista periaatteista. Tätä täydentävät kuvaukset sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnasta, yhteistyön merkityksestä asiakkaan tarpeiden arvioinnissa, lapsiperheiden sosiaalipalvelujen organisaatiosta, lainsäädännöstä ja asiakkuuden arvioinnin prosessista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin neljänä ryhmähaastatteluna. Kolme ryhmää muodostuivat perhepalvelujen eri alueiden arviointityötä tekevistä sosiaalityöntekijöistä ja - ohjaajista ja yhden ryhmän muodostivat lastensuojelun sosiaalityöntekijät. Haastateltavia oli yhteensä 11 henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, hyödyntäen väljästi teorialähtöisyyttä luokittelemalla aineistoa keskeisimpien lastensuojelun lapsi- ja perhekohtaisten periaatteiden avulla.
Tutkimustulosten mukaan keskeisimmät haasteet kohdentuvat organisaatioiden yhteisten linjauksien ja toimintakäytäntöjen kehittämiseen, jotta asiakkuuden arviointi perustuisi yhteiseen näkemykseen lastensuojelullisista kriteereistä ja yhteistyö olisi sujuvaa perhepalvelujen ja lastensuojelun välillä. Asiakkuutta ohjaavat tällä hetkellä vahvasti palvelujen saatavuus ja olisi merkittävää pyrkiä tulevaisuudessa asiakaslähtöisten, riittävästi resursoitujen ja asiakkaiden tarpeita vastaavien palvelujen kehittämiseen. Lapsi- ja perhepalvelujen toimintaympäristö on voimakkaiden muutosten keskellä ja kehittämistyötä tehdään jatkuvasti. Olisi kiinnostavaa selvittää, miten systeemiteoriaa hyödyntävä Lontoon Hackneyn lastensuojelumallin avulla voitaisiin vastata asiakkuuden arvioinnin kehittämishaasteisiin sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnalla.