Teknologiaratkaisujen käyttöönottoprosessin kehittäminen kotihoidossa
Lipponen, Anni (2017)
Lipponen, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419708
Tiivistelmä
Teknologiaratkaisujen käyttöönoton ja käytön ylläpidon prosessien kehittäminen on ajankohtaista, koska teknologioiden käyttö lisääntyy hoitoalalla, myös kotihoidossa. Suomessa ikäihmisten määrä kasvaa ja hoitoa suunnataan laitoshoidosta kotihoitoon. Usein ikäihmiset itsekin haluavat asua omissa kodeissaan mahdollisimman pitkään. Erilaisten tukitoimien, kuten teknologian avulla pyritään tukemaan ikäihmisten itsenäistä kotona selviytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää teknologiaratkaisujen käyttöönoton ja ylläpidon prosesseja sosiaali- ja terveyspalveluissa erään keskisuuren kaupungin kotihoidossa. Lopullisena tavoitteena oli luoda teknologiaratkaisujen käyttöönottoprosessin malli sekä kotihoidon työntekijöiden koulutuksen ja osaamisen tukiprosessien mallit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta ikäihmisten teknologiaratkaisujen tarpeita sekä kotihoidon työntekijöiden tukitarpeita teknologiaratkaisujen käyttöönotossa ja ylläpidossa.
Opinnäytetyö oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kotihoidon työntekijöille suunnattuja sähköisiä kyselyjä. Kyselyihin vastasi kuusi henkilöä. Kyselylomakkeiden asteikkoihin perustuvien kysymysten vastauksista muodostettiin kuvailevia tunnuslukuja käyttäen Excel -ohjelmaa ja tulokset esitettiin lukumäärinä. Avoimiin kysymyksiin saatiin vain muutamia vastauksia, joten niiden tuloksia raportoitiin vain kuvailemalla sisältöasioita ja kirjattiin tekstiin vastausten suoria lainauksia, jotka havainnollistavat ja elävöittävät tuloksia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan apuvälineet henkilökohtaiseen lääketieteelliseen hoitoon nousi tärkeimmäksi kategoriaksi teknologiaratkaisujen hankinnassa ikäihmisten kotiin. Tarpeellisimmiksi teknologioiksi nousivat tässä kategoriassa muistuttava lääkeautomaatti sekä elintoimintojen etämittaukseen liittyvät teknologiat. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että kotihoidon työntekijät kokevat tarvitsevansa enemmän koulutusta ja tukea teknologiaratkaisujen käyttöönotossa ja ylläpidossa. Koulutuksen toivottiin tapahtuvan perinteisesti esimerkiksi ryhmä- tai henkilökohtaisessa koulutuksessa tai keskustellen tiimipalaverissa. Tukimateriaalin toivottiin löytyvän myös sähköisessä muodossa. Tulosten pohjalta luotiin kohteena olevan kaupungin kotihoitoon teknologiaratkaisujen käyttöönottoprosessin malli sekä kuvattiin työntekijöiden koulutuksen ja osaamisen tukiprosessit. Opinnäytetyön jatkokehitysideaksi nousi muun muassa käyttöönottoprosessin tarkentaminen ja työntekijöiden sähköisten koulutus- ja tukitoimien kehittäminen.
Opinnäytetyö oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kotihoidon työntekijöille suunnattuja sähköisiä kyselyjä. Kyselyihin vastasi kuusi henkilöä. Kyselylomakkeiden asteikkoihin perustuvien kysymysten vastauksista muodostettiin kuvailevia tunnuslukuja käyttäen Excel -ohjelmaa ja tulokset esitettiin lukumäärinä. Avoimiin kysymyksiin saatiin vain muutamia vastauksia, joten niiden tuloksia raportoitiin vain kuvailemalla sisältöasioita ja kirjattiin tekstiin vastausten suoria lainauksia, jotka havainnollistavat ja elävöittävät tuloksia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan apuvälineet henkilökohtaiseen lääketieteelliseen hoitoon nousi tärkeimmäksi kategoriaksi teknologiaratkaisujen hankinnassa ikäihmisten kotiin. Tarpeellisimmiksi teknologioiksi nousivat tässä kategoriassa muistuttava lääkeautomaatti sekä elintoimintojen etämittaukseen liittyvät teknologiat. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että kotihoidon työntekijät kokevat tarvitsevansa enemmän koulutusta ja tukea teknologiaratkaisujen käyttöönotossa ja ylläpidossa. Koulutuksen toivottiin tapahtuvan perinteisesti esimerkiksi ryhmä- tai henkilökohtaisessa koulutuksessa tai keskustellen tiimipalaverissa. Tukimateriaalin toivottiin löytyvän myös sähköisessä muodossa. Tulosten pohjalta luotiin kohteena olevan kaupungin kotihoitoon teknologiaratkaisujen käyttöönottoprosessin malli sekä kuvattiin työntekijöiden koulutuksen ja osaamisen tukiprosessit. Opinnäytetyön jatkokehitysideaksi nousi muun muassa käyttöönottoprosessin tarkentaminen ja työntekijöiden sähköisten koulutus- ja tukitoimien kehittäminen.