Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttökokemuksia ravintolaruuan tilauspalveluista

Mäntynen, Antti (2017)

 
Avaa tiedosto
ONT Antti Mantynen 2017.pdf (380.9Kt)
Lataukset: 


Mäntynen, Antti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720162
Tiivistelmä
Ravintolaruuan tilauspalvelut ovat palveluiden tarjoajia, joiden avulla käyttäjä pystyy tekemään ruoka- ja kuljetustilauksia ravintolasta. Palveluiden käyttäminen perustuu digitaaliseen tilauksentekovaiheeseen, joka tapahtuu matkapuhelinsovelluksen tai internetsivujen avulla. Palveluiden suosion kasvu on ollut Suomessa nopeaa, ja alalle on syntynyt useita palvelun tarjoajia suhteellisen lyhyessä ajassa.

Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ravintolaruuan tilauspalveluita käyttäneiden vastaajien omakohtaisia käyttökokemuksia. Tarkoituksena on saada selville käyttäjien mielipiteitä ky-seisten palveluiden toimivuudesta ja tuomaan esille vastaajien henkilökohtaisia näkemyksiä palvelumuodon käyttöön liittyen.

Tutkimus rajautuu Suomessa toimiviin ravintolaruuan tilauspalveluihin. Lisäksi tutkimus sulkee ulkopuolelleen palvelut, joiden tilauksen perille toimittamisesta vastaavat ravintoloiden omat lähetit.

Tietoperustassa käsitellään ravintolaruuan tilauspalveluita yleisesti ja niiden yleistymiseen ja kasvuun liittyviä syitä Suomessa. Luvussa esitellään myös alalla toimiva palveluntarjoajia ja tarkastellaan muita samantyyppisiä palveluita.

Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumene-telmänä lomakehaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta vastaajaa, jotka olivat tilanneet ravintolaruokaa palveluiden kautta. Tutkimuksen tekeminen aloitettiin loppukeväällä 2017, ja se saatiin valmiiksi syksyn aikana.

Tutkimustulosten perusteella ravintolaruuan tilauspalvelut nähdään yleisesti hyvänä ja toimi-vana palvelumuotona. Palveluiden käyttämisen syitä ovat oman ajan säästäminen, muka-vuuden- ja kokeilunhalu sekä jaksamattomuus ruuan tekemiseen. Palveluiden käyttämisessä ilmeni myös erilaisia ongelmia, joihin vastaajilla oli esittää kehittämisideoita. Palveluiden tule-vaisuus nähdään Suomessa valoisana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste