Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Islannin matkailumenestyksen salaisuudet – Mallia Kainuuseen?
Haataja, Saana (2017)
Haataja, Saana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220731
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli kansainvälinen islantilaislähtöinen TTRAIN-hanke. Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat ovat vaikuttaneet merkittävimmin Islannin matkailun kasvuun sekä voitaisiinko samanlaisia keinoja hyödyntää matkailun kehittämiseen Kainuussa. Opinnäytetyössä myös tutkitaan, olisiko stopover-matkailulla kehittämismahdollisuuksia Kainuussa ja mitkä sen suositeltavat kehitystoimet ovat.
Aineisto kerättiin sähköisten teemahaastattelujen avulla, jotka tehtiin islantilaisille haastateltaville. Haastatteluvastaukset saatiin neljältä islantilaiselta matkailualan toimijalta sekä yhdeltä ruotsalaiselta Islannissa työskennelleeltä henkilöltä. Lisäksi StopOver Finland –hankkeen ohjelmapäällikkö sekä Visit Vuokatti –hankkeen kohdepäällikkö antoivat kommenttinsa opinnäytetyöhön. Lentoyhtiöitä ei tavoitettu kommentoimaan stopover-matkailua. Kokonaisuutena vastauksien pienestä lukumäärästä huolimatta materiaali kyettiin analysoimaan luokittelun avulla. Tämän jälkeen tärkeimmät tutkimuskysymykset arvioitiin, ja viimeisessä sekä samalla pisimmässä prosessin vaiheessa muodostettiin kehitysehdotukset Kainuun matkailulle.
Tulosten perusteella Islannin matkailumenestykseen eniten vaikuttaneet tapahtumat olivat maan talouskriisin ja Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautumisen aiheuttama massiivinen ilmainen julkisuus. Islantilaiset ovat myös hyvin valveutuneita erikoisuuksistaan ja he kykenevät viemään niitä eteenpäin taidokkaasti. He luovat uutta jatkuvasti viitaten markkinointiin kuten myös tuotteistukseenkin. Kehitysehdotukset Kainuuseen liittyvät niin ikään markkinoinnin ja tuotteistuksen sekä alueen erikoisuuksien tunnistamisen ja eteenpäin viemisen tuomiin mahdollisuuksiin, mutta ne nostavat esille myös alueellisen houkuttelevuuden kehittämisen sekä Kainuun matkailubrändin luomisen. Stopover-matkailuun liittyvät tulokset olivat melko selkeät: stopover-matkailun kehittäminen Kainuussa on mahdollista tietyt siihen liittyvät seikat huomioon ottaen. Johtopäätöksenä Kainuun matkailutoimijoiden on mahdollista hyödyntää samankaltaisia keinoja matkailun kehittämisessä kuin Islannissakin hyödynnetään.
Aineisto kerättiin sähköisten teemahaastattelujen avulla, jotka tehtiin islantilaisille haastateltaville. Haastatteluvastaukset saatiin neljältä islantilaiselta matkailualan toimijalta sekä yhdeltä ruotsalaiselta Islannissa työskennelleeltä henkilöltä. Lisäksi StopOver Finland –hankkeen ohjelmapäällikkö sekä Visit Vuokatti –hankkeen kohdepäällikkö antoivat kommenttinsa opinnäytetyöhön. Lentoyhtiöitä ei tavoitettu kommentoimaan stopover-matkailua. Kokonaisuutena vastauksien pienestä lukumäärästä huolimatta materiaali kyettiin analysoimaan luokittelun avulla. Tämän jälkeen tärkeimmät tutkimuskysymykset arvioitiin, ja viimeisessä sekä samalla pisimmässä prosessin vaiheessa muodostettiin kehitysehdotukset Kainuun matkailulle.
Tulosten perusteella Islannin matkailumenestykseen eniten vaikuttaneet tapahtumat olivat maan talouskriisin ja Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautumisen aiheuttama massiivinen ilmainen julkisuus. Islantilaiset ovat myös hyvin valveutuneita erikoisuuksistaan ja he kykenevät viemään niitä eteenpäin taidokkaasti. He luovat uutta jatkuvasti viitaten markkinointiin kuten myös tuotteistukseenkin. Kehitysehdotukset Kainuuseen liittyvät niin ikään markkinoinnin ja tuotteistuksen sekä alueen erikoisuuksien tunnistamisen ja eteenpäin viemisen tuomiin mahdollisuuksiin, mutta ne nostavat esille myös alueellisen houkuttelevuuden kehittämisen sekä Kainuun matkailubrändin luomisen. Stopover-matkailuun liittyvät tulokset olivat melko selkeät: stopover-matkailun kehittäminen Kainuussa on mahdollista tietyt siihen liittyvät seikat huomioon ottaen. Johtopäätöksenä Kainuun matkailutoimijoiden on mahdollista hyödyntää samankaltaisia keinoja matkailun kehittämisessä kuin Islannissakin hyödynnetään.