Asiakkaan kriteerit kiinteistönvälittäjän valinnassa
Koivunen, Anni-Eevi (2017)
Koivunen, Anni-Eevi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921918
Tiivistelmä
Asiakkaan ei aina ole helppoa valita itsellensä kiinteistönvälittäjää, sillä välittäjiä ja välitysliikkeitä on monia erilaisia. Jos ainoana kriteerinä olisi välityspalkkion edullisuus, olisi välittäjän valinta helppoa, sillä netti on täynnä sivustoja, joissa vertailua on mahdollista toteuttaa. Edullinen välityspalkkio ei kuitenkaan yksistään riitä löytämään oikeaa välittäjää.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan kiinteistönvälittäjän valintaan Forssan seudulla. Tapausta lähdettiin tutkimaan netissä täytettävän kyselytutkimuksen avulla, johon oli aikaa vastata muutama viikko syksyn 2017 aikana. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Vastauksia saatiin yhteensä 58, joista 35 oli kohderyhmän vastaajia. Tapauksessa kohderyhmän vastauksia vertailtiin muiden vastaajien vastauksiin. Kohderyhmän ja muiden vastaajien vastauksien kesken oli mahdollista havaita eroavaisuuksia. Vastaajista suurin osa oli nuoria 18–22-vuotiaita naisia. Tapausta on tukemassa myös teoriaosuus, joka koostuu 4 eri osa- alueesta: markkinointi, sosiaalinen media, asiakasymmärrys ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaiden kriteereistä tärkeimmät valintakriteerit ovat kohteiden markkinoinnin laatu, edullinen välityspalkkio, tuttavien kokemukset välittäjästä, välittäjästä saatu kuva aiemmilla asuntonäytöillä ja se, että sama välittäjä hoitaa esittelyn, tarjousten vastaanottamisen ja kaupanteon.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan kiinteistönvälittäjän valintaan Forssan seudulla. Tapausta lähdettiin tutkimaan netissä täytettävän kyselytutkimuksen avulla, johon oli aikaa vastata muutama viikko syksyn 2017 aikana. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Vastauksia saatiin yhteensä 58, joista 35 oli kohderyhmän vastaajia. Tapauksessa kohderyhmän vastauksia vertailtiin muiden vastaajien vastauksiin. Kohderyhmän ja muiden vastaajien vastauksien kesken oli mahdollista havaita eroavaisuuksia. Vastaajista suurin osa oli nuoria 18–22-vuotiaita naisia. Tapausta on tukemassa myös teoriaosuus, joka koostuu 4 eri osa- alueesta: markkinointi, sosiaalinen media, asiakasymmärrys ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaiden kriteereistä tärkeimmät valintakriteerit ovat kohteiden markkinoinnin laatu, edullinen välityspalkkio, tuttavien kokemukset välittäjästä, välittäjästä saatu kuva aiemmilla asuntonäytöillä ja se, että sama välittäjä hoitaa esittelyn, tarjousten vastaanottamisen ja kaupanteon.